Je moet elkaar een keer zien, in het echt, dat is beter. De fotografen van PS Camera ontmoetten elkaar op een klein eiland in de Vinkeveense Plassen, op uitnodiging van Koos Breukel, initiator.
De term PS Camera suggereert een sterk verband, een soort geheim genootschap. Dat is natuurlijk niet de realiteit. Het is een min of meer toevallige groep even bereidwillige als eigenwijze fotografen, die iets nieuws en goeds kan en wil maken met een bejaarde analoge camera van een oude of verscheiden collega-fotograaf.
Elke individuele fotograaf zal zijn eigen motieven hebben maar er is een gemeenschappelijk doel, al wordt dat niet uitgesproken. Ze bekijken elkaars werk, ze leren elkaar kennen. Bij de barbeque en zwemmend in de sloot. Fotografen zijn over het algemeen kleine zelfstandigen die het zich niet zo maar kunnen permitteren een opdracht te laten lopen of verplaatsen. Daarom was het mooi dat er uiteindelijk een kleine twintig aanwezig konden zijn en ze genoten volop van de beschikbare tweeëndertig graden.
De presentielijst (met tussen haakjes de naam van de fotograaf die oorspronkelijk de camera hanteerde): Floris Andrea (Paul Huf), Hans Bol (Frits Rotgans), Boudewijn Bollman (Kees Molkenboer), Koos Breukel (George Hendrik Breitner), Mark van den Brink (geheimcamera), Jantien de Bruin (Esther Kroon), Cleo Campert (Johan van der Keuken), Popel Coumou (Teun Hocks), Sofie van Dam (Hannes Wallrafen), Martijn van de Griendt (Sem Presser), Teun Hocks (George Hendrik Breitner), Marijn de Jonge (Peter Martens), Rose Ieneke van Kalsbeek (Paul Citroen, productie en teksten), Sophie Knijff (Dirk Braeckman), Awoiska van der Molen (Philip Mechanicus), Jeroen Musch (Jan Versnel), Han Schoonhoven (teksten en productie), Eric Wolkers en partner (Jan Wolkers).
Cleo Campert maakte bovenstaande gezellige foto, die overigens ook zal opduiken in Steeds weer begonnen, een fotoboek over leven in de kunst dat volgend jaar bij de Bezige Bij verschijnt.