Reclamefotografen voelen zich bedreigd

In een volle grote zaal in het Amsterdamse Pakhuis De Zwijger spraken donderdagavond enkele honderden reclamefotografen en ‘creatieven’ van reclamebureaus over de paradox in hun wereld: reclamefotografen worden bedreigd in hun bestaan, terwijl er meer foto’s worden gevraagd dan ooit en er ook meer klanten zijn dan ooit.
door Edie Peters

De laatste helft van deze schijnbare tegenstelling werd verwoord door Lewis Blackwell, group creative director van Getty Images, dat in de laatste elf jaar is uitgegroeid tot ’s werelds grootste aanbieder van fotografie:
– 2000 man personeel, onder wie 12 fotografen
– agent voor 5000 fotografen en filmers
– aanwezig in meer dan 100 landen in alle soorten van media
– 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand op de website van Getty Images

Blackwell benadrukte wat een man in zijn positie behoort te doen: kansen zien – zowel de fotografie als de reclame groeit – en nemen. En vooral naar de toekomst kijken. Vanuit de visie van de grootste is dat vervolgens:
– het kopen van kleinere succesnummers (bij voorbeeld iStockphoto) om te voorkomen dat die een bedreiging worden
– benadrukken dat je toch echt wel creatief bent (bij voorbeeld met het tonen van een knap in elkaar gezet filmpje bestaande uit 300 foto’s – zij het dat het creatief gezien niet meer was dan een inhoudelijk zwakke variant van de illustratieve filmpjes die Monty Python’s Flying Circus al in de jaren zeventig tussen hun sketches doorstrooiden)
– quasi lijdzaam als kop van Jut fungeren voor het argwanende publiek

Blackwell speelde zijn rol goed op deze avond onder de noemer The Changing Dynamics in Advertsing and Photography, georganiseerd door ADCN, Creatie, PANL en Getty Images.

Zo kon de volgende spreker, Martin Cornelissen, creative director van DDB Amsterdam, lekker de stockfotografie op de hak nemen. ‘Stockfotografie is sneller. Stockfotografie mislukt niet,’ gnuifde hij. Maar eenmaal ernstig benadrukte Cornelissen: ‘Communicatie is gebaat bij originaliteit. De oplossing ligt bij fotografen en creatieven.’

De Engelse reclamefotograaf Martin Beckett, ooit voorzitter van de Engelse vereniging van reclamefotografen AOP en nu voorzitter van de lobbyclub Pyramide Europe, verwoordde wat de fotografen in de zaal voelden: ‘Getty-directeur Blackwell onderschat de gevoelens van bedreiging onder fotografen. Er is geen monopolisering, maar zeker wel iets van duopolisering of tripolisering’, zoals hij de fusiegolven onder beeldbanken noemde.

Beckett vindt dat ‘9/11’ de belangrijkste reden is voor de malaise onder reclamefotografen, een recessie dus, die echter wel wordt gecompliceerd door digitalisering en globalisering.

Over de creativiteit trok hij een parallel met een goed restaurant: ‘Als je daar soep bestelt, neem je er toch ook geen genoegen mee als de ober een blik opentrekt aan je tafel?’

Zijn advies: ‘Don’t panic. Geloof in je eigen kunnen. Praat meer met andere fotografen. Sluit kleinere verbanden om je positie te versterken.’

• Reageren? Mail PhotoQ