De stadsredacteuren van de Nijmeegse editie van De Gelderlander moeten met hun eigen digitale camera foto’s maken voor de het experiment dat de krant in deze weken uitvoert. Dat blijkt uit de nadere uitwerking van de plannen zoals die woensdagavond is vrijgegeven tijdens het debat ‘Fotojournalistiek op z’n retour?’ in het Kolping-huis in Nijmegen. Het debat vond plaats op de dag dat Wegener, het concern dat De Gelderlander uitgeeft, bekend maakte dat de voorgenomen reorganisatie 300 mensen hun baan gaat kosten.
De Gelderlander schrijft vanochtend over die reorganisatie: Maar dat wil niet zeggen dat Jan Houwert, de hoogste baas van Wegener, niet meer gelooft in de krant: ‘Een regionale krant is een belangrijk medium. Maar het moet wel efficiënter en goedkoper.’
Overigens schrijft waarnemend hoofdredacteur Louis van der Geijn van De Gelderlander in de brief die PhotoQ twee weken geleden publiceerde dat het experiment met de fotograferende redacteuren niet is ingegeven door bezuinigingen.
Van de Geijn bood woensdagavond in Nijmegen een handreiking door toe te zeggen dat de fotojournalisten mee mogen praten over het succes van het experiment, aldus een verslag op Villamedia.
Fotograaf Paul Babeliowsky, docent fotojournalistiek aan de School voor Journalisitek in Utrecht, was woensdagavond bij het debat aanwezig, maar werd teleurgesteld: ‘De bijeenkomst leverde geen enkel nieuw discussiepunt op. De slachtofferrol van de fotojournalisten werd breed uitgemeten. Het gesprek spitste zich toe op de centen, het tarief van 50 euro per foto dat Wegener betaalt.’
Babeliowsky: ‘Er werd niet of nauwelijks gesproken over de vraag waarom ons vak zo laag in de journalistieke hiërarchie staat en waarom er niet door redacties in onderwijs geïnvesteerd is. Niemand die een poging waagde om een beeld te schetsen hoe de journalistiek er over pakweg vijf jaar uitziet en waarin we de komende tijd moeten investeren.’
De tien regels die De Gelderlander heeft afgesproken over het experiment:
1. Alle stadredacteuren worden opgeroepen unieke fotomomenten vast te leggen en aan te bieden. Zij gebruiken daarvoor hun eigen digitale camera (evt. gsm-camera).
2. Doet zich zo’n moment voor, dan moet altijd eerst getracht worden een professionele fotograaf ter plaatse te krijgen.
3. Doe-het-zelf foto’s mogen nooit in de plaats komen van foto’s die tijdig te bestellen waren geweest.
4. Doe-het-zelf foto’s worden aangeboden bij de chef stad. Deze is verantwoordelijk voor screening (m.n. privacyrisico’s).
5. Eventueel publicabele foto’s die volgens deze spelregels tot stand zijn gekomen, worden door hem aangeboden bij de beeldredactie. Deze toest de foto in kwestie op technische kwaliteiten en zorgt voor verdere verwerking.
6. Publicabele foto’s kunnen door de chef stad cq onder diens verantwoordelijkheid ook rechtstreeks worden aangeboden aan de multimediaredactie.
7. In voorkomende meningsverschillen beslist de hoofdredactie.
8. De totale aangeboden productie wordt beheerd door de chef stad en door hem ingebracht voor de evaluatie, aansluitend op de experimenteerperiode.
9. De evaluatie vindt plaats door de chef stad, de chef beeld, de hoofdredactie.
10. De resultaten van deze evaluatie zullen worden aangeboden aan de redactieraad alvorens voor een eventuele voortzetting wordt gekozen.
• Eerder op PhotoQ:
De Gelderlander laat schrijvende journalisten fotograferen
Broodroof-debat woensdag in Nijmegen
• Lees ook het verslag bij Het Mediadebat
• Verslag met foto’s bij de NVF
• Reageren? Mail PhotoQ