René Clement maakt iBook van Sandy-reportage

Uitgeverij Fosfor heeft vorige week een internationaal digitaal fotoboek van René Clement uitgegeven naar aanleiding van zijn nominatie voor de Zilveren Camera. Het boek heet Oh Sandy – New York after Hurricane Sandy en is voor 2,99 euro te koop in Apple’s iTunes Store (en te bekijken op een iPad). Het boek is Engelstalig en is wereldwijd verkrijgbaar.
Uitgever Jeroen van Bergeijk mailide afgelopen vrijdag:

Het idee achter het fotoboek is een experiment. En dat experiment behelst voor ons twee vragen. 1. Hoe snel kun je een fotoboek produceren en in de winkel krijgen? En 2: kunnen we nieuwe manieren verzinnen om fotojournalisten een inkomen te laten verwerven door rechtsstreeks aan de consument te verkopen?

Antwoord op 1: heel snel. Twee weken nadat bekend werd dat René was genomineerd ligt het Engelstalige boek vandaag wereldwijd in de iTunes store. Uitgeverij Fosfor kon het boek in 4 dagen produceren, vervolgens was het nog een week wachten op goedkeuring van Apple.

Antwoord op 2: Wij denken dat er een vorm mogelijk moet zijn die ligt tussen fotoreportage in krant/tijdschrift en traditioneel fotoboek. Digitaal uitgeven maakt die vorm mogelijk. We pretenderen niet dat we met dit boek het antwoord hebben gevonden, maar het is een begin. Als we circa tweehonderd exemplaren wereldwijd verkopen zijn we uit de kosten. De winst die vervolgens wordt gemaakt, wordt 50-50 gedeeld tussen fotograaf en uitgever.

Achterflap tekst:
In this evocative visual essay, renowned Dutch photojournalist René Clement documents the turbulent days after Hurricane Sandy in New York. Clement’s photos have been published around the world, and in 2003 his photograph "The Bridge" was chosen as Time Magazine’s Picture of the Year. This book contains a series of 40 high-resolution images. This series earned Clement a nomination for the 2013 edition of the prestigious Dutch Silver Camera competition, in the category Foreign News.
https://itunes.apple.com/nl/book/oh-sandy/id595075327

Oh Sandy is een initiatief van uitgeverij Fosfor, dat ik samen met journalist Evert Nieuwenhuis heb opgericht. We zijn een gloednieuwe, digitale uitgeverij, en we richten ons op journalistiek en non-fictie. We zijn aan het experimenteren met digitale uitgaven. Ons belangrijkste project is de (her)introductie van de longform journalistiek in Nederland. We gaan digitale journalistieke boeken/verhalen uitbrengen van rond de 10.000 woorden en die per stuk verkopen via een speciale app in itunes, maar ook via alle bestaande online boekenwinkels. Die longforms gaan naast tekst ook fotografie (en video en audio) bevatten. Ook hier geldt dat het een manier moet worden voor journalisten/fotojournalisten om hun werk rechtsstreeks aan het publiek te verkopen. Uitgever en auteur delen 50-50 in de kosten.
zie bijv hier meer informatie:
http://www.persinnovatie.nl/9791/nl/terug-naar-het-langere-verhaal