Riffijnen in Zeist

Blijven of terug naar het vaderland, dat is het dilemma van veel van de oudere Marokkanen die Bernice Siewe in Zeist fotografeerde en interviewde. In het boek een abrikoos in de achtertuin zijn naast de foto’s en interviews, twee verhalen en archiefbeelden opgenomen.
Siewe heeft zich langere tijd bezighouden met de geschiedenis van de Riffijnse gemeenschap in Zeist. Vanaf de jaren zestig vestigden zich veel mannen uit de omgeving van het bergdorp Tiziouzli in dit Nederlandse stadje en gingen als gastarbeider aan het werk in de locale metaal- en voedingsmiddelenindustrie. Er ontstond een hechte en gesloten Berbergemeenschap. Uit de interviews blijkt dat de betreffende mannen heel verschillend met hun nieuwe leefsituatie zijn omgegaan. Sommigen werkten om vervolgens in de intimiteit van hun woning zoveel mogelijk het leven van thuis te benaderen. Anderen zochten nadrukkelijk contact, enkelen raakten betrokken bij de politiek of de vakbond.

Ondanks de beslotenheid waarin Siewe in haar verantwoording aan refereert, lijkt ze de essentie van het Marokkaanse familieleven dicht te zijn benaderd. Ontspannen portretten en huiselijke details bevestigen dat. Het is geen letterlijke documentaire, eerder een intuitief verslag, waarin bijvoorbeeld foto’s van verschillende bruiloften de sfeer van zo’n grote gebeurtenis weergeven. De interviews zijn veelzeggend, de problemen komen bekend voor, maar winnen aan zeggingskracht doordat ze inzicht bieden op een complete levensloop.

Vormgeving en beeldkeuze geven een abrikoos in de achtertuin een vriendelijk, uitnodigend karakter. Het is wat mij betreft een mooi boekje en een leerzaam document.

een abrikoos in de achtertuin
fotografie en interviews: Bernice Siewe
verhalen: Abdelkader Benali en Rachida Lamrabet
grafische vormgeving: Mark Schalken
paperback, 17 bij 24 cm, 144 pagina’s met ruim honderd foto’s (inclusief opnamen uit de familiealbums) in kleur
uitgever: post editions, Rotterdam
prijs: 24,50 euro

meer beelden uit het boek op: http://www.bernicesiewe.nl/