Rijksmuseum verbreedt collectie 20ste eeuw

Het Rijksmuseum Amsterdam heeft 400 originele fotografische afdrukken uit de 20ste eeuw verworven uit de Collectie Diepraam-Kempadoo. Beroemde fotografen als André Kertész, Robert Capa, László Moholy-Nagy, Henry Cartier-Bresson, Weegee, William Klein, Cas Oorthuys en Eva Benyö zijn in deze verzameling vertegenwoordigd.
De aankoop is een accent-verschuiving binnen het Rijksmuseum. Tot nu toe lag de nadruk op fotografie uit de 19de eeuw.

De brede en gevarieerde verzameling Diepraam-Kempadoo is zowel vanuit het perspectief van kunst als geschiedenis een belangrijke aanvulling op de bestaande foto-collecties van het Rijksmuseum, aldus het persbericht: ‘Zowel fraaie hoogtepunten van de foto-kunst (Watson-Schütze, Kertész, Moholy-Nagy) als belangrijke series uit de foto-journalistiek van bijvoorbeeld Capa, Oorthuys, Andriesse en Cartier-Bresson, welke inzicht bieden in de turbulente geschiedenis van de 20ste eeuw, vormen de Collectie Diepraam-Kempadoo.’

De collectie werd verworven met steun van de hoofdsponsor BankGiro Loterij, het Paul Huf Fonds en het Johan Huizinga Fonds, beide Fondsen op Naam ondergebracht bij Het Rijksmuseum Fonds.

Het is de tweede keer dat Diepraam een collectie aan het rijk verkoopt. Begin jaren 80 werd de collectie die hij indertijd had opgebouwd verkocht aan de toenmalige Rijksdienst voor de Beeldende Kunst. De 19de eeuwse werken gingen naar het Rijksmuseum, het 20ste-eeuwse werk naar het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Voor Diepraam was de aanleiding om zijn verzameling van de hand te doen indertijd het verlies van zijn vrouw en twee kinderen bij de vliegramp op Tenerife in 1977. Hij verloor de geestdrift om nog iets met zijn collectie te doen.

Later trouwde Diepraam met Shamanee Kempadoo en kwam zijn belangstelling voor verzamelen terug. In een interview in NRC Handelsblad zei Diepraam gisteren: ‘Ditmaal waren het echt persoonlijke voorkeuren vna mijn vrouw en mij. Ik heb altijd een fascinatie gehad voor de enkele foto. Er zitten haast geen seriële verbanden in de collectie. Al is er wel een mooie samenhang in de verschillende werken van Gerard Fieret, de beste nog levende fotograaf van Nederland.’