Rotterdams accent tijdens Parijse PhotoQ Live

Rotterdams accent tijdens Parijse PhotoQ Live

Een vijftigtal Nederlandse fotoliefhebbers bezocht zaterdagmiddag de PhotoQ Live in het Institut Néerlandais in Parijs. Pim Milo en Edie Peters voerden er gesprekken met Ilse Frech, Reinier Gerritsen, Carel van Hees en Marc Prüst. En na afloop was er nog een verre d’amitié, aangeboden door het instituut. MET AUDIO
Ilse Frech vertelde uitgebreid over de meisjes die ze de afgelopen drie jaar leerde kennen en fotografeerde voor haar project I Am / Paradox Identity over het leven van jonge moslima’s in de voorsteden van Parijs. Geen hoofddoekjes, maar de meisjes hebben toch een sterke band met hun godsdienst. Dat is alleen een andere dan die de media ons meestal voorspiegelen, aldus Frech. De meisjes zijn bezig met een sterke eigen identiteit te ontwikkelen, waarin ze de waarden uit hun oude, Noord-Afrikaanse cultuur combineren met de waarden uit de moderne Europese grote steden.

Verder vertelde ze over de totstandkoming van de tentoonstelling van haar werk in het Institut Néerlandais, zoals ontworpen door de Fransman Gabriel Bauret, en over het boek, dat Mevis & Van Deursen vormgaven als een map met een zestal losse katernen, die het mogelijk maken om de foto’s apart te nemen en groot te bekijken, of desgewenst zelfs aan de muur te hangen.

Reinier Gerritsen werd als kleine verrassing aan het programma toegevoegd om met name stil te staan bij één foto uit zijn serie The Europeans, panoramafoto’s van mensen die bij een zebrapad staan te wachten op het groene licht. Gerritsen fotografeerde in vele Europese hoofdsteden en dus ook Parijs, om precies te zijn aan de Boulevard de Sébastopol. Gerritsen stond destijds een halve dag op die plek vlakbij het Centre Pompidou dat op de achtergrond van de foto is te herkennen. Veel foto’s waren onbruikbaar omdat er teveel toeristen opstonden, maar uiteindelijk slaagde Gerritsen erin een foto met vooral Parijzenaars te maken.

Daarna werd het publiek getracteerd op een 8 minuten durend filmpje van Carel van Hees uit zijn project Play, waarbij we twee bevriende jongens een partij zien boksen op het dak van een hoog bedrijfspand. Aanleiding voor het gesprek was de vertoning op zaterdagavond van Van Hees’ nieuwe film 2km2 in het Maison Européenne de la Photographie in Parijs. De film gaat over een stukje Rotterdam dat op het punt staat geheel vernieuwd te worden.

Van Hees vertelde in rond Rotterdams over een gebeurtenis die niet in de film zit, omdat hij op het moment dat hij het meemaakte geen camera bij zich had. Hij ontmoette op Katendrecht drie mannen met een cowboy-hoed, die kleinzoon, zoon en pa bleken te zijn. ‘Hallo,Piet,’ zo stelden ze zich om de beurt aan Van Hees voor. Een familie, sinds 1936 in de metaalhandel, die enerzijds klaagde over de buitenlanders in de stad. Maar tijdens het gesprek dat Van Hees voerde met het drietal kwamen er achtereenvolgens een Surinaamse, een Pakistaan en een Marokkaan voorbij met wie ze dik bevriend bleken te zijn. Later zocht van Hees het drietal nog eens op met camera, maar zo mooi als de gebeurtenis destijds was, werd die niet meer herhaald.

Beluister hoe Carel van Hees dit verhaal vertelt

Ten slotte vertelde Marc Prüst van het Parijse Agence Vu’ over de manier waarop het agentschap zich door deze uitdagende tijden slaat. Het agentschap heeft een stevige basis van 35 lid-fotografen die opdrachten krijgen, wiens materiaal wordt gerepresenteerd en verkocht en die worden gecoacht, en een 65-tal fotografen voor wie alleen als distrtibuteur van de fotografie wordt gewerkt. Agence Vu’ is geen collectief, en de directie bepaalt vooral het beleid.

Opvallend is dat Vu’ nog steeds vooral verkoopt via directe contacten met bladen en andere opdrachtgevers en dat de verkoop uit de online database minder groot is. Om de nieuwe fotojournalistieke ontwikkelingen zakelijk het hoofd te bieden, is Vu’ meer bezig met projecten: niet alleen fotoreportages, maar ook boeken en tentoonstellingen. Fotografen die zich bij Vu’ willen aansluiten, moeten hun portfolio opsturen – en ook weten dat de kans op succes zeer klein is. Twee maal per jaar bekijkt de leiding van Vu’ de portfolio’s – soms tweehonderd per keer – om te zien of er werk bij is van fotografen waarvan men vindt dat die bij het agentschap passen. Verder zoekt Vu’ ook actief zelf naar goede fotografen en komt het bij tijd en wijle voor dat iemand door een tip van een goede kennis een contract krijgt aangeboden.

Over Ilse Frechs tentoonstelling: Institut Néerlandais, en over haar boek: Episode Publishers

Over de film 2km2 van Carel van Hees bij International Filmfestiival Rotterdam

Meer over The Europeans van Reinier Gerritsen bij PhotoQ’s multimedia

Agence Vu’

Een reactie plaatsen