Sander Veeneman maakt commercial tegen 18.591 doden

Sander Veeneman presenteert vandaag zijn nieuwe tv-commercial, een waarschuwing tegen het gevaar van roken. Veeneman heeft onderwerp en verhaal zelf bedacht, met collega Paul Rietveld, en het idee is omarmd door KWF Kankerbestrijding.

Veenman in een toelichting: ‘Het was een jaren oud idee dat ik ooit samen met Paul Rietveld (toen art-director, nu fotograaf) heb bedacht maar nooit heb uitgevoerd. Omdat ik steeds meer aan het filmen ben en uiteindelijk alleen maar regie wil doen, dacht ik opeens aan dit scriptje.’

‘Ik ben toen zelf ‘opdrachtgevers’ gaan zoeken en KWF Kankerbestrijding was bereid in dit project te stappen. Hoewel het KWF, net als Stivoro, rokers graag ‘positief’ benadert door het aanreiken van hulpmiddelen om te stoppen, vonden zij het toch belangrijk om toch achter onze confronterende boodschap te staan. Ook omdat het bereik van het filmpje behoorlijk groot gaat worden: a.s. maandag gaat (onder voorbehoud) DeWereldDraaitDoor het spotje uitzenden en ook de STER gaat de spot als stopper veelvuldig plaatsen. Daarnaast gaat het filmpje op internet zijn eigen leven leiden.’

‘Het script is zo gekozen dat pas in het allerlaatste shot duidelijk wordt dat het een anti-rookfilmpje is en dat er dus ongeveer 18.591 rokers per jaar sterven (‘stoppen’) met roken. De kijker blijft in shock achter, dat is precies de bedoeling.’

‘Iedereen heeft tegen een onkostenvergoeding aan deze commercial meegewerkt. Ik hoop natuurlijk mede door dit filmpje meer commericeel filmwerk te krijgen.’

Sander Veeneman: www.nocolors.nl