Sander Veeneman verkoopt portret voor financiering film

Fotograaf Sander Veeneman stelt zijn portret van Nelson Mandela voor het eerst beschikbaar voor de verkoop om een bijzonder doel te bereiken. Hij portretteerde als enige Nederlandse fotograaf Mandela in 1994 en werd hiervoor genomineerd voor de Zilveren Camera. De opbrengst van de portrettenverkoop, die in beperkte oplage afgedrukt is, dient als startkapitaal voor het maken van zijn eerste Nederlandse speelfilm, aldus een persbericht.
Het bericht vervolgt:

Veeneman reisde jarenlang als fotograaf de wereld rond en bracht mensen die in armoede en conflictgebieden leven, op een ingrijpende manier in beeld. Met foto’s gaf hij hen een gezicht. Met een speelfilm wil hij hun verhaal vertellen en de kijker inspireren.
Sander: “Na verscheidene afwijzingen van de Rijksvoorlichtingsdienst wist ik het toch voor elkaar te krijgen om Mandela te portretteren. Die foto symboliseert voor mij de overtuiging dat niets onmogelijk is. Ook nu wil ik iets bereiken wat in deze tijd van bezuinigingen niet makkelijk is; ik wil een film maken. Om dit te bereiken laat ik mij opnieuw inspireren door Mandela. Zijn portret kan mij helpen dit mogelijk te maken.”

Over de speelfilm
‘Exposed’ is de werktitel van een film over gewone mensen in extreme omstandigheden. Een fotograaf bezoekt slagvelden, vluchtelingenkampen en rampgebieden over de hele wereld waar hij mensen in uitzichtloze situaties fotografeert. Hij wordt gedreven door de overtuiging dat pijn aanzet tot leren. Daarom maakt hij foto’s die pijn doen. De kijker volgt een aantal verhalen in verschillende delen van de wereld. Ieder verhaal toont, steeds op andere wijze, de moed van gewone mensen om, met gevaar voor eigen leven, het roer om te gooien. De fotograaf verbindt de verschillende verhalen met elkaar.

Over Sander Veeneman
Sander Veeneman (1962) maakte als fotograaf jarenlang hoofdzakelijk zwart-wit portretseries voor bekende bladen en reclamebureaus. Ook maakte hij als regisseur verschillende tv-commercials en twee documentaires, waaronder het – bij het Nederlands Filmfestival genomineerde – ‘That’s Life’. In 2004 richtte hij First8 op – een onafhankelijk initiatief en visueel protest tegen armoede. Zo stuurde First8 confronterende fotoboekjes naar de 25.000 meest invloedrijke mensen op de wereld waarmee aandacht werd gevraagd voor de armoede in de wereld. Secretaris-Generaal Kofi Annan typeerde Veeneman als ‘the power of an individual’.

www.sanset.nl/exposed