Sanoma: exit Playboy, Panorama, Revu, 500 werknemers

Het personeel van Sanoma Nederland heeft vandaag te horen gekregen dat het uitgeefbedrijf drastisch gaat saneren. Alleen 17 magazine-titels met een sterke digitale potentie blijven. De overige 32 gaan in de verkoop. Bovendien gaan 500 van de 1600 arbeidsplaatsen verloren.

In een Engelstalig persbericht meldt Sanoma welke titels blijven en in welke marktsegmenten:

Women: Libelle, Margriet, Flair, Viva, LINDA., Flow, and Story.
Kids & Teens: Donald, Tina, Zo Zit Dat, and Fashionista.
Parenting: Ouders van Nu, and Kèk Mama.
Home Deco: vt Wonen, Ariadne at Home, and Eigen Huis & Interieur.
Automotive: AutoWeek.

De reorganisatie strekt zich uit over een periode van twee jaar. Bij 32 titels probeert Sanoma tot samensmelting of verkoop te komen. Deze ‘rationalisatie’ gaat zes tot twaalf maanden duren, aldus het concern. In elk geval zullen er in 2014 nog geen titels worden opgeheven, aldus het persbericht. Eind 2015 moeten alle maatregelen zijn voltrokken.

De maatregelen bij Sanoma komen bepaald niet als een verrassing. Al geruime tijd gaan er geruchten de ronde, zoals er al veel langer spanningen zijn tussen freelancers – onder wie veel fotografen – en Sanoma over honoraria en auteursrecht.

Sanoma is een Fins concern met 10 duizend werknemers in tien landen. Het bedrijf verkoopt jaarlijks voor 2,4 miljard euro en is beursgenoteerd (NASDAQ OMX Helsinki)

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) schrok van de zwaarte van de maatregelen. Yvonne Dankfort, NVJ-secretaris Tijdschriften: ‘Natuurlijk hebben we dit zien aankomen maar dat er zo diep zou worden gesneden had ik echt niet verwacht. Het gaat om 500 fte, 32 titels verdwijnen of worden verkocht en daar bovenop gaat het om 2000 freelancers die voor Sanoma werken. Ook voor hen en voor de freelancersmarkt in het algemeen zal de sanering grote gevolgen hebben. Ik loop al een tijd mee, maar zoiets drastisch heb ik nog nooit meegemaakt.’

De NVJ meldt verder:
De medewerkers werden vanaf 7.45 uur ingelicht over de toekomst van Sanoma. Na de informatiesessie, die tot half negen duurde, zijn er per afdeling gesprekken of zijn informatiebijeenkomsten per aandachtsgebied georganiseerd. Yvonne Dankfort is vandaag in Hoofddorp (hoofdkantoor van Sanoma – red.) om te overleggen met kaderleden van de NVJ. Ze adviseert medewerkers zoveel mogelijk informatie in te winnen en vragen te stellen over hun eigen positie en toekomst. ‘Ik zou hen ook adviseren om deze vragen naar ons te mailen zodat wij de vragen kunnen meenemen in onze gesprekken met Sanoma.’

Dankfort heeft aanstaande maandag overleg met Gieta Veersma, HR-directeur van Sanoma. Een nieuw sociaal plan per 1 januari 2014 wordt in overleg met de vakbonden afgesproken. Dankfort hoopt dat Sanoma het huidige sociaal plan handhaaft. Zij wil inzetten op het centraal zetten van werk naar werk, aldus de NVJ.

Meer bij de Volkskrant: Massa-ontslag bij Sanoma nog heviger dan verwacht

NVJ: NVJ geschokt over aantal ontslagen Sanoma