‘Scene’ van Koos Breukel: 100-en foto’s in Kunsthal Citroën

Koos Breukel is dezer dagen druk in de weer met de grootste tentoonstelling die hij vermoedelijk ooit heeft gemaakt. Druk omdat het om honderden foto’s gaat, en ook druk omdat hij met zijn team slechts twee weken voorbereidingstijd heeft. Scene gaat het heten, en de foto’s komen te hangen in een grote ruimte in de Kunsthal Citroën. Scene op zijn Engels: het gaat om portretten die Breukel maakte en om werk van fotografen en kunstenaars die de afgelopen 25 jaar assistent bij hem zijn geweest.

Veteraan-galeriehouder Wim van Krimpen had een week geleden een moeilijk moment: de Escher-tentoonstelling die hij wilde brengen in Kunsthal Citroën kon niet doorgaan. De stichting die alle rechten van Escher beheert gaf geen toestemming. Om allerlei redenen pijnlijk, ook al omdat Van Krimpen nog enkele fototentoonstellingen in het gebouw heeft georganiseerd in de zijlijn van het Unseen Festival.

Koos Breukel bood uitkomst. Hij is bezig een groot aantal portretten op te hangen in de voormalige garage bij het Olympische Stadion in Amsterdam. Deels werk dat we kennen uit het boek Me We. Maar Breukel toont ook een grote verzameling portretten die hij van fotografen heeft gemaakt.

Tot de voormalige assistenten van Breukel van wie werk komt te hangen in Scene:
Ringel Goslinga
Henk Wildschut (Shelter)
Daya Cohen (video’s)
Amke
Rene de Haan
Angélique van Woerkom
Sander Troelstra (Cor Jaring)
Annika Schwarzlose (Berlijns monument)
Laura Cnossen (portretten van Richard Klinkhamer)
Harald Strak
Céline van Balen

Het werk van Ringel Goslinga, Sander Troelstra en Laura Cnossen maakt ook onderdeel uit van het project PS Camera waaraan Breukel met een team (waaronder PhotoQ) aan werkt.

De tentoonstelling opent op 12 september en is te zien tot eind oktober.

Unseen: AmsterdamSeen, Daytrip, Tranquility

NOS: Tentoonstelling Escher afgeblazen door ruzie over rechten

Koos Breukel Photo Studio