Soms wil je geen antwoord op de vraag waarom. Het lijkt heel simpel, en toch is het zo. Van sommige foto’s word je blij. De vraag hoe iets gemaakt is, of waarom, is dan volstrekt overbodig. De dynamiek van de serie The Struggle to Right Oneself door Kerry Skarbakka straalt een soort energie en ongeremde levenslust uit waarvan je, als je er zelf voor gevallen bent, eenvoudig meer wilt zien. De camera bevriest schijnbaar onmogelijke momenten van luchtduik tot vrije val. Het grote formaat en de diepe, intense kleuren kunnen het effect alleen maar versterken.
• Slideshow in Flash
Gespecialiseerd in fotografie brengt Galery 51 in Antwerpen het werk van Kerry Skarbakka tot 31 maart. ‘Alles wat je ziet is echt’, onderstreept de fotograaf, die ook zelf in iedere foto te zien is. ‘Ik heb het allemaal zelf gedaan, met in het ergste geval een paar flink gekneusde ribben.’
Het werk wil verwijzen naar de filosoof Martin Heidegger (1889-1976) in zijn beschrijving van het menselijke bestaan. Vrij weergegeven is het leven als een proces van een oneindige valpartij
met de verantwoordelijkheid van iedere individu om zichzelf vanuit eigen onzekerheden op te vangen. Kerry Skarbakka komt voor zichzelf steeds weer terug op vragen hoe het gevoel van controle werkt. Tussen verantwoordelijkheid en zelfbehoud, is het leven in onze wereld een constante test.
In uitleg en betekenis verwijst Kerry Skarbakka naar externe factoren die onze levens overhoop gooien en daarmee de balans van het zelf ondermijnen, en negatieve gevoelens over (het verlies van) controle onderstrepen. Voor de fotograaf staat deze serie voor een samenvatting van zijn gedachten en emoties, zoals het leven zich manifesteert. Voor Kerry Skarbakka stelt het aansluitend vragen over de consequenties om vast te houden of helemaal los te laten.
Los van de achterliggende gedachten hebben deze beelden op zich helemaal geen uitleg nodig. Los van verantwoordelijkheden, oorlog, algemene veiligheid, globalisatie en andere metaforen, is de onbevangenheid in deze vorm van realiteit juist zo enorm aangenaam. Als een ongeremde vrije val.
Een fragment van beweging en de actie is zo sterk dat, wie er onmiddellijk zelf voor gevallen is, ernaar kan blijven kijken. Het kunnen dingen zijn die je zelf zou willen doen, en dat heeft niets met lefgozerij te maken. De serie The Struggle to Right Oneself roept absoluut ook dit uitdagende gevoel op, terwijl de titel meer wil prikkelen tot de achterliggende vragen. Vragen als ‘vallen of vliegen?’ Voor Kerry Skarbakka geldt dat à ls we vliegen het verlies van controle een meer superieure controle brengt.
Zelf ziet Kerry Skarbakka zich niet als een soort stuntman die in z’n eigen foto’s moet figureren. Zijn eigen vriendin bedankt steeds vriendelijk voor de eer. Misschien komt het er nog eens van. Met haar lengte komt zij een centimeter of vijf boven haar vriendje uit. Ook zonder die wetenschap werd tijdens de opening bij Galery 51 een rake opmerking aan de fotograaf gemaakt. ‘In je foto’s zie je er veel groter uit’, zei een opmerkzame journaliste in gesprek met Kerry Skarbakka. Fotografie weerspiegelt en vergroot. Het raakt aan een andere realiteit. Een parallelle realiteit in The Struggle to Right Oneself.
Maurits Brands
• Meer informatie: Gallery Fifty One