Het platform voor ‘burgerjournalistiek’, de site Skoeps, neemt vandaag afscheid van haar reporters en bezoekers. Het samenwerkingsverband van PCM en de digitale divisie van Talpa heeft ongeveer anderhalf jaar bestaan.
Skoeps begon in het najaar van 2006. In de slipstream van de hype rond de amateurfoto’s van de moord op Theo van Gogh en de bomaanslagen in Londen, riep de uitgever ‘burgerjournalisten’ op hun foto’s of video’s via Skoeps te publiceren. De helft van eventuele opbrengsten waren voor de inzender.
Bij het sluiten van de markt meldt de site dat zij beschikt over ‘de grootste beeldredactie van Nederland’: er zijn 7500 geregistreerde ‘Skoepers’ die samen maandelijks ongeveer 1500 items insturen.
Maart 2007 verscheen een bericht op ‘marketingfacts.nl’ waarin melding wordt gemaakt van 1,5 miljoen pageviews in een half jaar en 250.000 unieke bezoekers per maand. Het concept wordt in diezelfde periode bekroond met een ‘Spin-award’ voor de meest innovatieve website.
Waarschijnlijk is het aantal bezoekers sindsdien drastisch verminderd, want vorige week maakte de uitgever bekend dat het ‘…Skoeps niet is gelukt een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen.’ En: ‘Bovendien vinden beide partijen dat Skoeps niet langer past binnen de strategie van de afzonderlijke ondernemingen.’