De conceptuele kunstenares Sophie Calle heeft een perceel gekocht van de begraafplaats in Bolinas, een kleine kustgemeenschap ten noorden van San Francisco waar haar carrière als fotografe in 1979 ooit begon. In een artikel van The New York Times staat dat ze liever een kavel had gekocht op de begraafplaats van haar geboorteplaats Montparnasse in Frankrijk, maar dat dit niet mogelijk was. Met het perceel in Bolinas laat ze in een documentaire van Victoria Clay weten dat op deze manier de cirkel rond is.
De dood is een terugkerend thema in het werk van de bekende conceptuele kunstenaar Sophie Calle en speelt daarnaast een grote rol in haar leven. Ze is een ritualist en speelt spelletjes waarbij ze belangrijke momenten uit haar leven verwerkt in fictieve vertellingen. Haar plannen voor een ritueel feest hebben haar naar de begraafplaats in Bolinas geleid.
In haar jeugd liep Calle altijd langs de begraafplaats in Montparnasse, op weg naar school. Hier begon haar fascinatie voor rituelen te groeien, zoals de uitgebreide begrafenis van haar goudvis onder leiding van haar moeder. Bovendien kunnen haar vrienden haar vaak opzoeken wanneer ze begraven zou worden in Montparnasse, waar haar moeder ook begraven is en haar vader een plek heeft gereserveerd.
Net als de dood is haar moeder een terugkerend thema in het werk van Sophie Calle. Zo heeft ze dit jaar een multimedia installatie gebouwd rond caleidoscopische reflecties op het leven van haar moeder, die te zien zal zijn op het Avignon Festival in Zuid-Frankrijk, waar ze ook als performance het dagboek van haar moeder zal voorlezen.
Uitgebreid artikel van New York Times: Sophie Calle: Tapes, Diaries, and Burial Plots