Het Britse filiaal van Sotheby’s biedt op 12 november foto’s uit de hele bestaansgeschiedenis van het medium aan.
De vroegste beelden uit de catalogus zijn een tweetal zoutdrukken van William Henry Fox Talbot, opnamen van ongeveer vijf jaar nadat hij het negatief-positief procédé in 1839 had uitgevonden. Daarnaast zijn er nog 40 andere kavels met negentiende-eeuwse drukken.
Uit de periode tussen 1900 en 1940 biedt men ruim vijftig foto’s aan. Enkele van de duurste drukken komen uit dit tijdvak: een foto van glaswerk uit Jena van Albert Renger-Patzsch uit 1936 zou tussen 25 tot 30 duizend Britse ponden moeten opbrengen; een portret dat Tina Modotti in 1925 van Dolores del Rio maakte heeft een vergelijkbare geschatte opbrengst. De ‘estimate’ voor een zelfportret van August Sander bedraagt 40 tot 50 duizend Pond.
Op deze veiling zijn in één kavel ook vier portretten van Edward Kilenyi samengebracht, gemaakt door Eva Besnyö in de jaren veertig. De opbrengst wordt tussen de 2 en 3 duizend Pond geschat. Naast het werk van Besnyö biedt men ook foto’s aan van Rineke Dijkstra en het duo Inez van Lansweerde en Vinoodh Matadin. Bij de meisjesportretten van het duo, waarvan er één nadrukkelijk gemanipuleerd is, verwacht men een eindbedrag van tussen de 5 en 7 duizend Pond.
Het portret van Rineke Dijkstra is afkomstig uit een serie die zij vanaf 1994 tot 2006 van het meisje en de jonge vrouw Almerisa heeft gemaakt. Het is een kleurendruk uit 1998 van 94 bij 74 cm, nummer 1 uit een editie van 6; de schatting bedraagt 10 tot 15 duizend Pond.
Voor de liefhebber zijn er ook fraaie ruimtefoto’s van Nasa in de aanbieding: een serie van 9 beelden van de beroemdste ruimtevlucht van allemaal, die van Apollo 11 naar de maan, moet 3 tot 5 duizend Pond opbrengen. Zes foto’s over een ruimtewandeling vanuit Gemini 4 in 1965 kreeg een ‘estimate’ van 2 tot 3 duizend Pond mee.
Een wat raadselachtig kavel bestaat uit vijf portretten van de fotografe Florence Homolka, in 1941 gemaakt door Man Ray. De afdrukken zijn opgeplakt op karton, gedateerd en gesigneerd. Toch durft Sotheby’s dit ‘lot’ niet hoger in te schatten dan 6 duizend Pond. Ook een andere fotograaf wiens werk record na record breekt, Diana Arbus, is met enkele foto’s vertegenwoordigd. Een tamelijk bekend beeld van haar, een drieling zittend op een bed, door Arbus zelf gedrukt in de jaren zestig, wordt ingeschat op 30 duizend Pond. Het beeld waar financieel gezien het meest van verwacht wordt, is ‘Gran Canaria’ van Andreas Gursky uit 1995: 60 duizend Britse Ponden. Maar daar krijg je dan wel bijna drieëneenhalve vierkante meter foto voor.