Spannende beelden in krappe en tijdelijke huisjes

Onlangs startte op het Stoperaplein in Amsterdam de reizende tentoonstelling ‘Het Tweede Huis’. Met werk van een vijftal fotografen vraagt de stichting Art & Engagement aandacht voor de levens en omstandigheden van mensen die schuilgaan achter de vraagstukken asiel, integratie en acceptatie van vluchtelingen. Op het Stoperaplein laten de fotografen Marjoleine Boonstra, Ksenia Galiaeva, Meindert Koelink, Bertien van Manen en Carla van de Puttelaar in hun ’tweede huis’ zien hoe zij de onthechting en de zoektocht naar een nieuw leven interpreteren.
Meindert Koelink toont op metaforische wijze de heimwee naar een andere plek. Hij gebruikte hiervoor een techniek die aan de schilderkunst doet denken; zijn beelden zijn opgenbouwd uit een honderdtal foto’s die in Photoshop tot een geheel zijn gemaakt. Marjoleine Boonstra maakte voor haar huisje de korte film ‘A bad dream’. Daarin komen zes donkere Amerikanen indringend aan het woord over hun beleving van de orkaan Katrina. De twee foto’s in Carla van de Puttelaars huisje worden omschreven als sereen en persoonlijk. De beelden tonen mensen die slapen terwijl zonnestralen ze verlichten.

Bertien van Manen gebruikt de lichtval van buiten het containerachtige huisje om de foto van een slapende moeder met baby een extra dimensie te geven. Compositorisch geinspireerd door Rembrandts Nachtwacht toont Ksenia Galiaeva tenslotte in haar huisje vier foto’s van mensen in hun tijdelijke huiselijke omgeving. Ze stralen vrolijkheid en dynamiek uit ondanks hun onzekere situatie.

‘Het Tweede Huis’ borduurt volgens initiator Danielle Cuppens van Arts & Engagement voort op het project ‘A Pressing Engagement’. Bij dit project uit 1994 fotografeerde Rineke Dijkstra voor het eerst de jonge asielzoekster die ze jaren zou blijven volgen. Cuppens wilde voor ‘Het Tweede Huis’ terugblikken op de situatie van asielzoekers en hun bestaan in tijdelijkheid. Zij koos ditmaal voor een ‘meer spannende’ stijl van fotografie, in plaats van de directe portretfotografiestijl van bijvoorbeeld Dijkstra. Bij de selectie van de foto’s waren Flip Bool, Victor Levie en Esther Scholten nauw betrokken. Over de vorm van de tentoonstelling zegt Cuppens: ‘We kozen de huisjes omdat het publiek dan niet eerst de drempel van een museum over hoeft. Bovendien komen de huisjes met hun 12m2 aardig in de richting van de 9m2 waar een asielzoeker in Nederland recht op heeft’.

De reizende tentoonstelling staat nog tot en met 21 april 2006 op het Stoperaplein. Daarna gaan de huisjes naar verschillende andere Nederlandse steden.
www.art-engagement.nl