Het aardige van Cléar & Gloria Quiñones is: ze hebben allebei een hobby. Zij verzamelt poppen, hij laat dat toe. En dat doen ze beide niet onverdienstelijk.
We hebben het over 2 december 1978, thuis bij Cléar en Gloria, te Brooklyn. De bel gaat. Fotograaf, Dinanda Nooney, stapt binnen. Het is voor haar fotoproject.
Honderden zwart-wit foto’s maakt Nooney bij de mensen thuis in een documentaire poging om ruim tweehonderd families uit Brooklyn in hun woonomgeving te portretteren. Zoekt ze naar gelijkenis tussen de mens en zijn interieur? Ons huis een zelfportret? Verwachten we iets anders bij Gloria Quiñones dan deze vitrinekast? Met zo’n corps starende poppen?
Stel Gloria is officier van Justitie, klopt de vitrinekast dan? Of past Gloria’s verzameling precies binnen haar functie als wc juffrouw- met schoteltje? Altijd weer moeilijk te zeggen. Kunnen we deze verzamelwoede aan haar geruite jurkje aflezen? Aan haar kapsel, haar schoenen? Haar blik? We staren haar maar aan.
Kijk, dat Cléar handig is verraadt deze foto meteen. Achter Gloria’s enkels zijn de stekkers immers prima in orde. Of heeft Gloria die zelf…
Dit is de mens en dit zijn geheime achtergrond. Soms klopt het, soms niet. En dan uiteindelijk wel, omdat we het op de foto gezien hebben. Wel een ietwat verwarrende stroming binnen de fotografie.
Schrijfster en beeldend kunstenaar Margit Willems deelt foto’s met ons uit haar verzameling en die van anderen. Meer fotokeuzes van Willems zijn te vinden op de Facebook-pagina K Wispelaer Zetkrant.