Het Stedelijk Museum Amsterdam opent het komende seizoen eind augustus met On the Move, een tentoonstelling met voorstellen voor de gemeentelijke kunstaankopen. Het gaat bij deze editie om fotografie en grafische vormgeving, waarbij trends als bewegend beeld en storytelling de nadruk krijgen. Een commissie koos uit 471 inzendingen 28 namen die een plek krijgen in de tentoonstelling.
Het persbericht van het Stedelijk:
Het Stedelijk Museum presenteert On the Move, een tentoonstelling over de nieuwste ontwikkelingen in de fotografie. Het is de meest recente aflevering van de gemeentelijke kunstaankopen die het museum iedere twee jaar organiseert met financiële steun van de Gemeente Amsterdam. De aankopen daaruit zijn altijd een belangrijke, actuele bijdrage aan de collectie van het museum.
Klassieke manieren om met fotografie een verhaal te vertellen zijn de reportage en het fotoboek. Tegenwoordig verkennen steeds meer fotografen nieuwe manieren om verhalen vorm te geven, mogelijk gemaakt door technische ontwikkelingen zoals apps, audiovisuele presentaties en websites. Deze tendens is ook zichtbaar in de grafische vormgeving. De rol van de grafisch ontwerper gaat nu veel verder dan het ‘achter elkaar zetten van beelden’ voor een fotoboek.
On the Move toont die ontwikkelingen in de fotografie en laat de grote verscheidenheid aan manieren zien waarop kunstenaars en fotografen werken, in dialoog met grafisch ontwerpers. De titel On the Move verwijst naar de bewegingen in de fotografie en naar de reizen die veel van de fotografen hebben afgelegd voor hun projecten.
In het najaar deed het Stedelijk een oproep aan in Nederland werkzame kunstenaars om werk in te zenden waarmee zij nadrukkelijk op zoek zijn naar nieuwe, speelse, kritische of uitdagende vormen van verhalen vertellen. Het museum ontving 471 inzendingen.
Een jury bestaande uit Carolien Glazenburg (conservator grafische vormgeving Stedelijk Museum), Anne Ruygt (junior conservator fotografie Stedelijk Museum), Ad van Denderen (fotograaf), Karin Krijgsman (studieleider van de opleiding Fotografie aan AKV St. Joost) en Dimitri van Nieuwenhuizen (medeoprichter van ontwerpstudio LUST) selecteerde 28 namen, van jonge makers tot gevestigde kunstenaars. De selectie werken omvat zowel bestaande projecten als niet eerder getoond werk, dat op dit moment speciaal voor de tentoonstelling ontwikkeld wordt.
GESELECTEERD ZIJN:
Samira Ben Laloua, Ernst van der Hoeven en Frank Bruggeman │Marc Roig Blesa en Rogier Delfos │Verena Blok │ Sara Blokland │Olivier van Breugel en Simone Mudde │Persijn Broersen en Margit Lukács │Sarah Carlier │ Elspeth Diederix │ Meike Eggers en Michael Anhalt │ Ringel Goslinga │ Rob Hornstra en Arnold van Bruggen │ Robert Knoth en Antoinette de Jong │ Thomas Kuijpers │ Kadir van Lohuizen │ Anaïs Lopez | Hans van der Meer │ Theo Niekus │ Gábor Õsz │ Rune Peitersen │ Ahmet Polat │ Johannes Schwartz │ Petra Stavast │ Anoek Steketee en Eefje Blankevoort │ Martine Stig │ Nadine Stijns │ Andrea Stultiëns │ Elisabeth Tonnard │ Witho Worms en Hans Gremmen
Voor On the Move zijn ook enkele multimediale producties geselecteerd. Deze grootschalige projecten zijn de afgelopen jaren in teamverband ontwikkeld voor verschillende platforms. Zoals Love Radio, een transmediale documentaire over de Rwandese genocide die fotograaf Anoek Steketee maakte met journalist Eefje Blankevoort en vormgevers Kummer & Herrman. Dit soort meerjarige fotoprojecten wordt niet alleen als eindresultaat gepresenteerd in een museum, maar vindt vaak al tijdens het maakproces zijn weg naar het publiek via zowel traditionele als nieuwe media. Zo ontvouwde The Sochi Project van fotograaf Rob Hornstra en journalist Arnold van Bruggen zich in vijf jaar tijd in verschillende fotoboeken, tentoonstel-lingen, tussentijdse cahiers en een website.
Veel kunstenaars en fotografen in On the Move maken gebruik van alternatieve bronnen, zoals burgerjournalistiek en ander beeldmateriaal van internet. Soms als een aanvulling op de eigen fotografie, waarbij de fotograaf ook de rol van redacteur of curator aanneemt. In andere gevallen wordendeze bronnen onderwerp van een kritische beeldanalyse. Thomas Kuijpers verzamelde bijvoorbeeld foto’s van Amerikaanse soldaten, die op Twitter protest aantekenden tegen de positie van hun regering in de Syrische burgeroorlog. Alle beelden komen samen onder de hashtag #IDIDNTJOIN, zo ook de geënsceneerde foto’s die Kuijpers zelf plaatste. Dit roept de vraag op of het überhaupt nog mogelijk is te achterhalen welke beelden ‘authentiek’ zijn en welke propaganda?
On the Move toont een selectie fotoboeken van jonge makers, die vaak in eigen beheer zijn uitgegeven. Ook biedt de tentoonstelling ruimte aan seriematig uitgegeven tijdschriften, zoals het ‘gesamtkunstwerk’ Club Donny en Theo Niekus’ autonome cahiers met Amsterdamse straatfotografie.
Enkele fotografen blikken terug op hun eerdere werk en geven daar een nieuwe wending aan, zoals Petra Stavast die in 2002 een bijzonder portret maakte van haar toenmalige hospita, Ramya, en zich dit jaar, na Ramya’s overlijden, opnieuw verdiepte in haar levensverhaal. Andere kunstenaars onderzoeken het werk van andere fotografen, zoals Andrea Stultiëns die een dialoog aanging met het werk van de Oegandese studiofotograaf Deo Kyakulagira.
On the Move wordt samengesteld door Carolien Glazenburg, Anne Ruygt en Hripsimé Visser. Gedurende de tentoonstelling zal Beatrix Ruf, directeur van het Stedelijk Museum, een aantal werken aankopen voor de collectie van het museum.
PUBLICATIE
Bij de tentoonstelling verschijnt een cahier met een inleiding van de conservatoren en met een essay van Taco Hidde Bakker, fotografie-criticus en onderzoeker. De publicatie zal in grote oplage worden verspreid, onder meer bij alle kunstacademies in Nederland, en is voor € 2 verkrijgbaar in het museum.
Het ontwerp van de tentoonstelling en van de bijbehorende publicatie wordt verzorgd door Kummer & Herrman.
PUBLIC PROGRAM
Bij de tentoonstelling wordt een dynamisch public program georganiseerd met Gallery Talks door alle juryleden en meer.
On the move
29 aug 2014 – 18 jan 2015