Op 18 november is in het Nederlands Fotomuseum het zevende Steenbergen Stipendium overhandigt aan Yvonne Lacet, die dit jaar afstudeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.
De jury bezocht net als eerdere jaren, de eindexamenexposities van de Nederlandse kunstacademies met een zelfstandige studierichting fotografie: de Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam), Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost (Breda), de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (Den Haag), de Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht) en de AKI Academie voor Beeldende Kunsten & Vormgeving (Enschede).
De juryleden waren voorzitter Miriam Bestebreurtje, de fotografen Kim Bouvy en Frank van der Salm.
Enige citaten uit het juryrapport:
‘Het werk van Yvonne Lacet heeft een abstracte kwaliteit die zij verkrijgt door zorgvuldig kleine onderwerpen als een omkrullend stuk behang of een kamerplant te bestuderen. Zij bewandelt daarmee de uiterst smalle lijn van iets en niets in haar beelden.’
‘Ook de keuze voor de presentatievorm getuigt van een goed inzicht in hoe haar eigen werk bekeken kan worden en welke mogelijkheden er zijn. In vergelijking met het werk van haar collega’s op alle academies kwam Yvonne Lacet werk duidelijk als volwassen, moedig en eigenzinnig naar voren.’
Yvonne Lacet ontvangt een cheque ter waarde van 5000 euro, die zij mag verzilveren ten behoeve van een fotografisch project.
De jury heeft een eervolle vermelding – goed voor 1000 euro – toegekend aan Elza Jo van Reenen. Haar installatie Pole Position combineert vormgeving, video en fotografie om een beeld te geven van de wereld van het paaldansen. Van Reenen volgde zelf een paaldans-cursus en fotografeerde daarbij een dagboek, zij maakte portretten van anderen die bij dit vak betrokken zijn en maakte een videofilm waarbij zij en haar medecursisten de hoofdrol spelen.
Een bescheiden presentatie bij de entree van het fotomuseum geeft een eerste indruk van de werkwijze van beide winnaars.
Twee dagen na de uitreiking opende in galerie Cokkie Snoei (Mauritsweg 55 in Rotterdam) een dubbeltentoonstelling met een nieuw project van Elza Jo: Back at me. Voor die serie liet zij zich inspireren door een vrouwenmaskers en -kleding dragende man van middelbare leeftijd. In de andere helft van de galerie presenteert Sylvia Alonso een tamelijk modische fotoserie waarin momenten uit het leven van een meisje en haar ‘loverboy’ zijn geënsceneerd.