Stevigheid

Stevigheid

Achttien al of niet zichtbare spijkers vergezellen een rustende tang. De bek staat amechtig open, ziet er niet goed uit. Ademnood na de klus – doodop misschien?

Als er iemand doodop zal zijn, dan is het de fotograaf wel. Reclamefotografie is een zwaar onderschatte bezigheid, vooral die van de jaren ’30 toen de branche nog leunde op ambachtelijk vakmanschap. Ik geef het je te doen: 18 spijkers zo te draperen dat ze hun vijand niet alleen liefdevol ondersteunen, maar ook: omringen.

Moeilijk te zien of die spijkers nog recht zijn… of dat ze genadeloos bij de kop werden gevat en ergens krom uit gewrikt. Weg stevigheid. Is het daarom dat sommige ijzeren staafjes zich toch liever afwenden om van de tang weg te staren?

En dan die belichting! Doeltreffender kan het niet: die afgrijselijke tweede bek als neerslaande schaduw op het zachte timmerhout. We schatten: twee fotolampen. Werkelijk een plaatje, die showtang! Helaas, de hamer ontbreekt. Maar toch: hulde voor fotograaf Pierre Dubreuil.

 

schoenendoos0

Schrijfster en beeldend kunstenaar Margit Willems deelt foto’s met ons uit haar verzameling en die van anderen. Meer fotokeuzes van Willems zijn te vinden op de Facebook-pagina K Wispelaer Zetkrant.

Plaats een reactie