Stichting schenkt Stedelijk foto’s Andy Warhol

Stichting schenkt Stedelijk foto’s Andy Warhol

Ter ere van het 25-jarig bestaan van de Andy Warhol Foundation for the Visual Arts schenkt deze stichting 17 fotowerken van de beroemde pop art kunstenaar aan het Stedelijk Museum, zo lezen we in een persbericht. Het gaat om acht zogenaamde stitched photographs, vijf losse foto’s en vier Little Red Books die hij vanaf 1970 tot zijn dood in 1987 maakte.

Het persbericht vervolgt:

Het zijn werken waarin Warhol voor het eerst experimenteert met fotografie als zelfstandig medium. Met deze schenking is nu ook dit belangrijke deel van Warhols artistieke ontwikkeling vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk Museum. De schenking is vanaf vandaag te zien in het Stedelijk.

Beatrix Ruf, directeur Stedelijk Museum: “We zijn erg blij met deze schenking. De werken geven een uniek inzicht in wat voor rol fotografie en polaroids speelden in de rest van Warhols oeuvre. Het is een waardevolle aanvulling op de werken van Warhol in de collectie van het Stedelijk, met onder meer Flowers, Jacqueline Kennedy II en Bellevue II uit de jaren zestig. Na het grote Warhol overzicht in het Stedelijk Museum in 2007, waarin zijn films centraal stonden, is dit een bijzondere gelegenheid kennis te maken met het experimentele fotowerk dat hij aan het eind van zijn leven maakte.”

Schenking stitched photographs
Warhol produceerde tussen 1982 en 1987 rond de 500 stitched photographs – werken die bestaan uit vier, zes of acht aan elkaar gestikte, identieke foto’s. Het zijn portretten van Warhol’s celebrity vrienden, stillevens, landschappen, symbolen en kiekjes van situaties. Na Warhols plotselinge overlijden in 1987 werd een aantal van deze foto’s naast zijn naaimachine aangetroffen, vermoedelijk om aan elkaar genaaid te worden. De foto’s zijn in opdracht van The Andy Warhol Foundation in 2014 alsnog aan elkaar gestikt. Het Stedelijk ontvangt acht postuum gestikte foto’s met als onderwerpen onder meer een portret van galeriehouder Howard Read, schedels in een archiefkast, paarden in een weide en een en profil portret van een bodybuilder. De schenking bevat ook vijf niet gestikte foto’s, waaronder een portret van de vader van Jean-Michel Basquiat, de kunstenaar waar Warhol enige tijd mee samenwerkte.

photoq-stedelijk-museum-warholschenking1
Andy Warhol, Red Book, 1972. © The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

Schenking Little Red Books
Het Stedelijk ontvangt ook vier Little Red Books: door Warhol samengestelde reeksen polaroids die hij gebruikte als bronmateriaal voor zijn zeefdrukken. Na zijn dood liet Warhol bijna 40.000 privéfoto’s achter, waarvan slechts een fractie in ongeveer 100 boekjes terecht kwam. Een groot deel bestaat uit portretten van dezelfde persoon (waaronder Yves Saint-Laurent en Warhol zelf), die steeds een andere pose aanneemt. Warhol rangschikte de foto’s in rode Holson polaroid albums en uit het ritme en de variatie in deze kleine fotoalbums blijkt Warhols belangstelling voor de rol die beelden spelen in de constructie van een imago. De ongekende intimiteit die spreekt uit de Little Red Books contrasteert met het onpersoonlijke en afstandelijke werk dat Warhol maakte in The Factory. Alle sterren in de Little Red Books lijken menselijk en soms zelfs fragiel. Pas na de transformatie van polaroid naar Warhols kenmerkende zeefdruk, wordt de transitie van mens naar persoonlijkheid gemaakt.

Over Andy Warhol
Andy Warhol (1928-1987) is de bekendste vertegenwoordiger van de pop art. Hij werkte vanaf 1963 uitsluitend in de zeefdruktechniek en liet zijn werken door tientallen medewerkers produceren in zijn New Yorkse studio The Factory. Op deze manier maakte hij doelbewust een massaproduct van zijn eigen kunst. Door te kiezen voor commerciële onderwerpen, van banale producten als Coca Colaflesjes en Campbell’s soepblikken tot popsterren en nieuwsfoto’s, ondermijnde Warhol het algemeen aanvaarde onderscheid tussen high en low culture. Gedurende de jaren 70 stroomden opdrachten van beroemdheden en verzamelaars voor zeefdrukken binnen, maar fotografie bleef de ruggengraat van zijn werkwijze. Elk zeefdrukportret uit The Factory is gebaseerd op een originele polaroid die Warhol zelf maakte. Zijn foto’s laten niet alleen zien hoe hij experimenteerde met medium en vorm, maar geven ook blijk van zijn paradoxale visie op auteurschap: Warhol liet de ‘hoge’ kunst van het vervaardigen van het eindproduct aan assistenten over, maar nam de polaroids zelf.

www.warholfoundation.org

Een reactie plaatsen