Szulc Krzyzanowski aan zee

Deze zomer verscheen The PS-series, een boek met bewerkte foto’s dat de Pools-Nederlandse fotograaf Michel Szulc Krzyzanowski in eigen beheer uitbracht.
Szulc Krzyzanowski (Oosterhout 1949) leidt sinds 2005 een nomadisch bestaan. Hij bereist drie continenten om opnamen te maken en zijn foto’s onder de aandacht van het publiek te brengen. En al bijna twintig jaar brengt hij de winters door op een Mexicaans schiereiland aan de Stille Oceaan. Daar komt zijn artistieke, concenptuele werk tot stand.

Daarnaast fotografeert hij documentair. Gedurende meerdere jaren bijt hij zich vast in een onderwerp, dat uiteindelijk in de media, boeken en tentoonstellingen wordt gepresenteerd. Zijn bekendste project was ‘Henny’, een vrouw uit het zuiden van Nederland, die Szulc Krzyzanowski tussen haar zestiende en veertigste jaar regelmatig fotografeerde. Hij heeft inmiddels vijf fotoboeken over de ‘ups’ en ‘downs’ in haar leven uitgebracht.

In 1971 exposeerde hij voor het eerst zijn ‘sequenties’, foto’s in series van 2 tot 7 afdrukken, die in de basale omgeving van strand en zee tot stand kwamen. Het begon ooit op Schiermonnikoog en werd later voortgezet aan de Middellandse Zee en de oceaankust van Mexico. Het motief van zee, strand en hemel kwam steeds terug. De strakke vormen, de vaak inventieve opeenvolgingen in minimale gebeurtenissen die analoog tot stand kwamen, oogstten veel waardering.

De afgelopen jaren heeft Szulc Krzyzanowski zijn nomadische levenswijze geperfectioneerd. Hij reist door Mexico met een volledig naar eigen inzichten ingerichte ‘mobil home’, waarin hij ondermeer de beschikking heeft over een satellietzender en computerapparatuur. Zo kan hij onderdelen bestellen om zijn camper te vervolmaken, zijn netwerk onderhouden en via een dagelijks weblog zijn ‘loyal and fervent blog readers’ op de hoogte brengen van zijn wederwaardigheden.

Hij was ook in staat de opnamen die hij dit en vorig jaar aan de verstilde oceaankust in Mexico maakte, ter plekke te bewerken. Het heeft een serie opgeleverd die met behulp van Photoshop ingrijpend is aangepast. Het resultaat is een reeks tamelijk groteske beelden. Zo vinden we op pagina 75 een zonsondergang met niet één, maar twee zonnen. In twee andere montages zien we een passerend vissersbootje varend op het strand en door de lucht. Szulc Krzyzanowski verplaatste schaduwen en manipuleerde de rechte lijn van de horizon.

De omgeving is even puur en desolaat als in zijn niet-geshopte series, maar de ambitie om aan deze schoonheid iets nadrukkellijk arteficieels toe te voegen kan ik niet volgen. Daarbij geldt het probleem dat bij dergelijke bewerkingen altijd aan de orde is: waarom zou dit beeld ‘werken’ en dat er naast niet? In de fantasiewereld van Photoshop zijn de mogelijkheden eindeloos, waarom zijn deze beelden dan zo weinig verrassend? Waarschijnlijk omdat we dit beeldidioom maar al te goed kennen uit de eindeloze reeks reclames die ons elke dag tegemoet glanzen. De afbeeldingen in The PS-series zijn mijns inziens niet bijzonder genoeg, te weinig persoonlijk om de aanschaf van dit tamelijk kostbare boek te rechtvaardigen.

The PS-series
fotografie: Michel Szulc Krzyzanowki
gebonden, 86 pagina’s, 39 beelden in fullcolor
uitgave in eigen beheer
prijs: 75,50 euro

over dit boek, zie: www.blurb.com/bookstore/detail/301597
over de fotograaf, zie: www.szulc.info