Telelens of groothoeklens in Azië

De professionele triomfen van nieuwsfotografen zijn vaak gebaseerd op andermans tragedies. Aan het fotograferen van de nasleep van de tsunami heeft de Indiaanse Reuters-fotograaf Arko Datta een bitterzoet gevoel over gehouden, dat vertelde hij in The Independent. Zijn foto’s, onder meer de foto van de vader die de hand van zijn dode zoontje vasthoudt, haalden wereldwijd vele voorpagina’s. Het leed dat hij heeft gezien is onbeschrijfelijk.
Deze ramp zal hem echter niet stoppen van het verslaan van verschrikkelijke gebeurtenissen. Het hoort bij deze baan, meent Datta. ‘Je kunt niet te blij zijn met het feit dat je foto’s worden geplaatst als je weet dat het voor velen een tragedie is geweest.’ Datta kreeg de opdracht om af te reizen naar Tamil Nadu, de zwaarst getroffen plaats in India, om verslag te doen van de gevolgen daar. ‘Ik wist niet eens wat een tsunami was en ik had geen idee wat me te wachten stond.’

Net toen hij was aangekomen werd Datta al geconfronteerd met het enorme verdriet. Een vader en moeder die buiten zichzelf waren van verdriet hielden de hand van hun achtjarige dode zoontje vast. ‘Die gebeurtenis vond plaats in de eerste paar minuten dat ik daar was’. Datta besloot in plaats van een groothoeklens, een telelens te gebruiken omdat hij bang was dat de foto te gruwelijk zou worden als hij de hele scène vast zou leggen. Normaal gesproken is Datta een groot voorstander van het vastleggen van een gebeurtenis in zijn gehele context, maar in deze situatie zoomde hij in op het huilende gezicht van de vader die met de hand van zijn dode zoontje vasthield, het lijk bleef buiten het beeld. Volgens Datta begrijpt de mens de situatie sneller bij het zien van verdriet dan van het zien van lijken.

Dagenlang fotografeerde hij de gevolgen van de zeebeving. ‘Ik probeerde mijn emoties opzij te zetten want anders had ik geen controle meer over het technische aspect. Maar er waren momenten dat ik de camera neerlegde om een arm om iemand heen te slaan.’

Lees het hele artikel bij The Independent