Tiende PhotoQ Live toonde veel nieuwe fotografie

Woensdagavond beleefde PhotoQ in de Amsterdamse Balie zijn tiende PhotoQ Live-bijeenkomst. In samenwerking met ‘Fotografie in de Balie’ presenteerde PhotoQ recente projecten van Henk Wildschut, Marieken Verheyen en tien van de elf deelnemers van de World Press Joop Swart Masterclass.

De opkomst was te groot voor de Salon-zaal in De Balie, waardoor jammer genoeg enkele tientallen belangstellenden geen plek meer konden krijgen. Een goede reden voor PhotoQ om bij een volgende keer weer een grotere zaal af te huren. Onderaan dit bericht volgen alle links naar de fotografen, zodat in elk geval op die manier nog een indruk kan worden verkregen van het getoonde werk.

Bezoekers kwamen de zaal binnen onder de klanken van het Turkse duo Emirhan Tuga (klarinet) en Tuncer Önder (gitaar), gevolgd door filmbeelden van Marieken Verheyen.
Na het welkomstwoord van Kim Knoppers van ‘Fotografie in de Balie’ keken we naar een film over het fenomeen immigratie. De film van Marieke Verheijen, Africa – Europa, brengt Oegandese mannen in beeld, die vertellen over hun fantasiën over Europa. Als contrapunt geven Nederlandse vrouwen hun visie op het Afrikaanse continent. De film is een onderdeel van het project ‘Elsewhere’, waarvan Marieken Verheyen de foto’s presenteerde (die tot 7 november waren te zien in De Balie).

Tijdens het gesprek van Verheyen met Edie Peters werd duidelijk dat het project ontstond uit een opdracht voor de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) in Zwolle. Verheyen fotografeerde in verschillende emigratie-landen fraaie straattaferelen vanuit het venster van woonhuizen in Indonesië, Ghana en Marokko.

Henk Wildschut excuseerde zich vooraf dat hij mogelijk in verwarring was door de geboorte van zijn eerste kind Kees. Dat viel mee. Hij vertelde dat hij tijdens een opdracht voor Artsen zonder Grenzen in Pakistan het idee kreeg voor zijn project ‘Shelters’. Het was Wildschut opgevallen dat de Pakistanen die door een aardbeving dakloos raakten, binnen korte tijd geborgenheid en huiselijkheid creëerden in hun eenvoudige tenten.

Een kort krantenbericht over het bivak van wachtende ‘illegalen’ in Calais zette hem op het spoor van tijdelijke verblijfplaatsen van immigranten in Europa. Uit de vele opnamen die hij maakt selecteert Wildschut voor de media beelden die vooral het verhaal vertellen; daarnaast presenteert hij de fraaie, meer op zichzelf staande foto’s uit ‘Shelters’ in galerie en museum. Voor dit project, waaraan hij nog steeds werkt, fotografeerde hij inmiddels ook geïmproviseerde verblijfplaatsen van migranten in Malta en Spanje.

Als afsluiting presenteerden tien deelnemers aan de Joop Swart Masterclass het werk dat ze hiervoor moesten maken. Ieder toonde 25 beelden in een serie waarvan het thema ‘Fragile’ was. Waarbij tevens naar voren kwam dat de Russische deelneemster Alexandra Demenkova volgend jaar de RijksAkademie in Amsterdam gaat volgen.

• Fotografie in De Balie: Marieken Verheyen – Elsewhere

• Fotografie in De Balie: Henk Wildschut – Shelters

• World Press Photo: Joop Swart Masterclass

Ghaith Abdul-Ahad

Olivia Arthur

Christoph Bangert

Kate Broooks

Alexandra Demenkova

Cédric Gerbehaye

Rafal Milach

Munem Wasif

Sirio Magnabosco

Irina Werning

Xin Zhou