Met Magnum fotograaf Carl De Keyzer, Tunnel Vision en DansAnt. Populaire dans in Antwerpen tot 1960, zet het FotoMuseum Provincie Antwerpen het najaar overtuigend in. Met Tunnel Vison maakt curator Inge Henneman haar overtuigendste expositie, in samenwerking met het Muhka, Museum voor Hedendaagse Kunst.
Tunnel Vison zit dicht op de actualiteit. Het onderzoekt de confrontatie van het medium fotografie en de kunstwereld, in een onweerstaanbare combinatie van multimedia waarbij de grenzen van fotografie worden opgezocht.
In deze expositie worden op verschillende manieren visies op de tunnel gegeven en vergeleken. ‘De tunnel is de ruimte bij uitstek voor ondergrondse manoeuvres, programma’s en voor alles wat de diepte en de onzichtbaarheid opzoekt. In de collectieve verbeelding staat de tunnel voor de passage naar ‘een andere dimensie’, met alle connotaties van onderwereld tot virtuele realiteit, en voor de eerste en de laatste ervaring van de levensweg.’
De tentoonstelling presenteert ondermeer historische en hedendaagse foto’s en video’s van van Nadar, Fischli & Weiss en Naoya Hatekayama, portretten door Luc Delahaye, documentaire foto’s van Andreas Magdanz en Jane & Louise Wilson, optische effecten in het werk van Man Ray, Geert Goiris en Gunther Förg en een spel van dwangmatige blikken in portretten van Koos Breukel, Lee Friedlander en Geissler & Sann.
In deze tentoonstelling wordt het kijken naar audiovisuele beelden als een tunnelbeleving ervaren, een doorgang die de kijker dwingt steeds verder door te dringen in het beeld. Andere installaties zijn er op gericht om dwangmatige en passieve kijkgewoonten te desoriënteren, zoals sculpturen van Gordon Matta-Clark, een grimmige video-installatie van Bruce Naumann, en de absoluut sublieme interactieve lichtprojectie van Anthony Mc Call.
• Maurits Brands spreekt De Keyzer: ‘Geen foto staat alleen op zichzelf’