Uitgeverij Waanders laat d’Jonge Hond los

Uitgeverij Waanders is bezig met een reoganisatie. Onderdeel daarvan is dat de uitgever van voornamelijk fotoboeken d’Jonge Hond door Waanders wordt losgelaten. ‘d’Jonge Hond zal als verkoopwebsite van boeken zelfstandig verder gaan, maar zal geen boeken meer uitgeven,’ aldus een persbericht van Waanders.
Het bericht meldt verder onder meer: ‘Het fonds van d’jonge Hond met onder andere design, fotografie, mode en culinair zal als lifestyle fonds bij Uitgeverij Waanders blijven bestaan. Uitgeverij Waanders was reeds gespecialiseerd in kwalitatief hoogaangeschreven tekst-en beeldproducties op het gebied van kunst en geschiedenis, daar is lifestyle nu aan toegevoegd.’

Steven Hond, uitgever bij d’Jonge Hond, gaat weg bij Waanders.

Waanders herinnert er in het persbericht aan dat de fusie met d’Jonge Hond in 2010 tot stand is gekomen. Dat heeft volgens de uitgeverij een ‘strakke reorganisatie’ mogelijk gemaakt: een aantal functies verviel en er ontstond ‘ruimte voor een flink aantal nieuwe posities, met name op het gebied van marketing en sales, met als doel de realisering van een meer marktgerichte organisatie’.

Intussen kiest Waanders voor het ontwikkelen van digitale uitgaven. Het persbericht: ‘“Tastbare kunstboeken zullen altijd een sleutelrol blijven spelen, maar wij willen een spilfunctie vervullen bij het ontwikkelen van het digitale platform voor kunst, cultuur en lifestyle minnend Nederland”, aldus de afgetreden algemeen directeur, Roelant Hazewinkel, welke als grootaandeelhouder inmiddels is toegetreden tot de Raad van Toezicht.’

‘De plaats van Hazewinkel is ingenomen door Dennis Kind. Kind is de afgelopen tien jaar betrokken geweest bij de ontwikkeling en exploitatie van een groot aantal nieuwe en succesvolle e-commerce platforms en kunst- en lifestyle gerelateerde internetsites. Zijn expertise ligt op het terrein van business development, strategische positionering, online marketing en communicatie.’

Het bericht van Waanders besluit: ‘Binnenkort meer over de nieuwe strategie van Uitgeverij Waanders. Zo volgen dit najaar een aantal spectaculaire uitgaves, waaronder Wolterinck’s World | Before, De Gouden Eeuw van China | Tang-dynastie en Het land van Martin Kers. Daarnaast volgen een nieuw online en mobiel platform, een must-have app voor cultuurliefhebbers én komt er een geheel nieuwe naam voor de organisatie.’