Het paar Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin is dit seizoen de absolute topscorer in aantal geschoten mode-campagnes. Die conclusie trekt modejournalist Gert Jonkers in de Volkskrant vandaag: ‘Ze fotografeerden onder andere de reclames van Yves Saint Laurent, Stella McCartney, Chloé, Givenchy, Cesare Paciotti, Ungaro, Pucci, Allegri, Jean-Paul Gaultier én de sieradenlijn van Gucci (met actrice Drew Barrymore als model).’
Jonkers komt tot zijn conclusie na het lezen van de oktober-nummers van de modebladen, met name Vogue, dat opvalt door ziin dikte: 840 pagina’s, waarvan 664 advertentiepagina’s.
Van Lamsweerde legt in het artikel uit waarom de foto’s van haar en Vinoodh Matadin zo bijzonder kunnen zijn: ‘Adverteerders willen vooral toch heel groot hun tas in beeld, en gaan bij concurrenten meten hoeveel vierkante centimeters de tas daar op papier beslaat. Wij hebben het geluk dat we werken met merken die dat op zich ook wel willen, zo’n tas in beeld, maar niet zó obvious, en die zich soms laten overtuigen om iets ánders te doen.’