Zondagmiddag zijn drie foto’s bekrast die deel uitmaken van het Epson FotoFestival Naarden. Het gaat om portretten die de Amerikaanse fotografe Elisabeth Heyert maakte van opgebaarde doden uit de New-Yorkse wijk Harlem. De dader heeft met een scherp voorwerp lange krassen gezet over de gezichten. Op de achterkant van één van de foto’s zijn verder nog vrij klein de woorden ‘aap’, ‘kknegers’ en ‘het is hier geen kerkhof’ gekrast, terwijl op een andere achterkant alleen ‘aap’ valt te lezen.
De foto’s van Heyert zijn afgedrukt op doek met een formaat van bijna twee meter hoog. Ze zijn rechtop geplaatst tegen staande panelen. De doodsportretten zijn te zien in een grasveld op een van de vestingwallen van Naarden-Vesting. De tentoonstelling maakt deel uit van ‘In Memoriam’, een van de vijf sub-thema’s van het festival dat zich dit jaar met de titel ‘Emoticon’ heeft geafficheerd.
De organisatie beraadt zich over het verder tentoonstellen van de beschadigde foto’s tijdens het festival, dat nog tot 10 juni duurt.
Bij In Memoriam laten de samenstellers zien hoe de fotografie omgaat met dood en vergankelijkheid. Uit de tekst van de tentoonstelling: ‘In Memoriam eindigt met ontroerende portretten van statig opgebaarde mensen. Elisabeth Heyert lichtte hen uit tegen een zwarte achtergrond en richt alle aandacht op de persoon zelf, als in een klassiek portret bij leven gefotografeerd.’
Voorzitter Árpád Gerecsey van het fotofestival: ‘We zijn geschokt door de vernieling. De foto’s van Elisabeth Heyert, die de opgebaarde mensen uit Harlem zo gevoelig portretteerde, zijn bruut ontdaan van hun waardigheid. We weten dat goede kunst mensen diep in hun gevoel raakt, maar een vandalistische reactie als deze – met ook nog een racistische toon – vraagt om een scherpe veroordeling.’
De vernieling heeft zich vermoedelijk voorgedaan tijdens de openingsuren van het festival. De organisatie stelt het zeer op prijs als getuigen zich melden voor meer informatie: info@fotofestivalnaarden.nl