Veel lof voor Unseen – en enkele punten van kritiek

Veel lof voor Unseen – en enkele punten van kritiek

De fotografiebeurs Unseen kijkt terug op een succesvolle tweede editie. Meer bezoekers (24 duizend), veel verkopen, lovende kritieken. Hier en daar zijn er echter ook kritische noten gekraakt. Met name Martin Parr vond dat de organisatoren teveel in de fine art-hoek gaan zitten.

In de Financial Times schrijft Frances Hodgson een zeer positieve recensie: ‘If you love photographs and trust your judgment even a little, you can find excellent work. There are few pictures above €10,000, and great piles of them in the range below €5,000. Buyers can afford to take chances at Unseen, and so can galleries and artists, with strong sales being reported this year. It’s pretty close to how a fair should be – the most exciting in Europe.’

Tijdens de beurs uitte onder meer Martin Parr kritiek op het karakter van Unseen, tijdens een openbaar gesprek in de Living Room op het Westergasterrein: ‘Wat hier hangt is veel te arty. Begrijp me niet verkeerd. Het is fantastisch wat hier gebeurt. Foam is fantastisch, Unseen is goed, en Marloes Krijnen doet enorm goed werk. Maar het Foam Talent Issue is een zwak nummer. Het gevaar loert dat Foam teveel in de kunstachtige fotografie gaat zitten. Ik zou zelf meer in de documentaire richting gaan zitten.’

Parr noemde zijn kritiek goed bedoeld: ‘Ik hou van ze, daarom geef ik ook die kritiek. But I don’t want them to be big headed.’

De organisatie van Unseen zette er maandag een laaiend enthousiast persbericht tegenover. De boekenmarkt, onderdeel van het geheel, komt daarin vrijwel niet aan de orde. Die was erg druk. Standhouders hadden niet te klagen over belangstelling. De aankopen vielen over de hele lijn wat tegen: veel kijkers, weinig kopers was de veel gehoorde typering van uitgevers en handelaars.

Ook over de Unseen Book Market had Parr een opmerking. De autoriteit op het gebied van fotoboeken vond niet meer dan 15 titels van het geschatte totaalaanbod van 500 de moeite waard om te kopen.

Hieronder het integrale persbericht van Unseen:

Goede verkoopcijfers, 24.000 bezoekers, energieke sfeer en kwaliteitsfotografie

Tijdens de tweede editie van de internationale fotografiebeurs Unseen is er goed verkocht, zowel aan musea als aan verzamelaars en zogenaamde first-time buyers. Onder alle bezoekers was er veel lof voor de uitstekende kwaliteit van ‘ongezien’ werk en de fantastische sfeer.

General Manager Sasha Stone is enthousiast over de resultaten van de beurs en de toegenomen bezoekersaantallen: “Nederland heeft al sinds jaar en dag een fotografieklimaat dat sterk is gericht op hedendaagse fotografie. Dit heeft ook veel internationaal bezoek gestimuleerd. We hebben deze week verzamelaars ontvangen uit heel Europa, maar ook uit de Verenigde Staten, Dubai, Rusland en Japan. Bezoekers van de beurs en het festival waren allemaal heel ervaren en goed geïnformeerd.”

Drieënvijftig internationale top-galeries waren aanwezig op Unseen 2013, waaronder Stevenson (Kaapstad, Zuid-Afrika), Aperture (New York, Verenigde Staten), Kuckei + Kuckei (Berlijn, Duitsland), Juliette Jongma (Amsterdam, Nederland), NextLevel Gallery (Parijs, Frankrijk) The Wapping Project Bankside (Londen, Engeland) en M97 Gallery (Shanghai, China).

De galeries geven aan goed te hebben verkocht. Een bijzonder voorbeeld is dat van de Spaanse Cristina de Middel, vertegenwoordigd door Galeria Tagomago (Barcelona en Parijs). Haar complete serie SYFW (Snap Your Fingers and Whistle), – nummer twee uit een editie van vijf (€25.000) – werd verkocht aan een privéverzamelaar. Daarnaast verkocht Flowers Gallery (Londen, UK) vijf werken van Tom Lovelace aan een museum.

MEER BEZOEKERS BEURS EN FESTIVAL
Meer dan 24.000 bezoekers bezochten dit jaar de beurs en het festivalprogramma, inclusief het INSIDE OUT-project van de Franse straatartiest JR, de Unseen Book Market, de Unseen Living Room en het firestarters presents Unseen Theatre.

SPECTACULAIRE GROEI ONLINE COMMUNITY
De online Unseen-community is enorm gegroeid. Op de Unseen-website zijn meer dan 2.500 mensen gestart met hun eigen digitale fotografieverzameling, en tijdens de beurs werd de website meer dan 50.000 keer bezocht. Op Facebook heeft Unseen inmiddels 18.500 fans met een bereik van meer dan 300.000 mensen de afgelopen week. De Tumblr-community heeft meer dan 275.000 volgers.

AANSTORMENDE TALENTEN: DAISUKE YOKOTA AND PETER PUKLUS
Daisuke Yokota (1983, Saitana, Japan) is de winnaar van het The Outset | Unseen Exhibition Fund, een nieuw institutioneel platform voor opkomend talent in de hedendaagse fotografie. Een internationaal comité van curatoren kreeg de opdracht om op Unseen een kunstenaar te selecteren die nog geen solo-tentoonstelling heeft gehad in Nederland. De uitverkorene krijgt een solo-expositie in 3H in Foam, een speciale tentoonstellingsruimte voor jong talent van februari tot maart.

Nadat bekend werd dat Daisuke Yokota de winnaar was, merkte Sawako Fukai van G/P Gallery (Tokyo, Japan) meteen een piek in de verkoop van zijn werk. Meer dan vijftien werken werden verkocht. De galerie zag een stijging in de gehele verkoop ten opzichte van vorig jaar. En de verzamelaars die ze vorig jaar hadden ontmoet, waren dit jaar terug met veel meer kennis over de kunstenaars.

Robert Morat van Robert Morat Galerie (Hamburg, Duitsland): “Op de openingsavond had ik binnen vijf minuten mijn eerste verkoop. Dat dekte meteen de kosten voor de eerste avond. Daarna hebben we ook goed verkocht en er zijn nog wat lopende aanvragen. We hebben veel werk verkocht van Peter Puklus (1980, Hongarije). Het feit dat hij momenteel een tentoonstelling in Foam heeft én een van de Foam Magazine Talents van 2013 is, heeft enorm geholpen. Ik probeer me zoveel mogelijk te houden aan Unseen-concept, want het werkt echt.”

Daisuke Yokota en Peter Puklus zijn beiden geselecteerd als Foam Magazine Talents 2013.

Andere winnaars
Ola Lanko (1985, Oekraïne) won de ING New Talent Photography Award met haar werk Selective Encyclopedia For Visual Metaphor, een collectie van sociale karakteristieken gebaseerd op haar onderzoek naar het thema. Heikki Kaski (1987, Finland) won de Unseen Dummy Award met zijn dummy Tranquility, genoemd naar een klein stadje in Californië waar het werk is gemaakt. Zijn dummy zal worden gedrukt en uitgegeven door Lecturis.

COMMENTAAR VAN DE GALERIES:
Diana Stigter van Stigter Van Doesburg (Amsterdam, Nederland): “Vorig jaar ging het heel goed; een droomdebuut. Iedereen was zo enthousiast en we waren nieuwsgierig of het weer zo zou zijn. We hebben minstens zo goed verkocht als vorig jaar.”

Elie Domit, directeur van East Wing (Doha, Qatar): “Unseen is een ideaal voorbeeld van hoe verfrissend beurzen zouden moeten zijn. De energie, de mensen, de omgeving en het personeel: je voelt dat iedereen z’n hart en ziel erin stopt, wat een enorme energie veroorzaakt. Unseen geeft de galeries de gelegenheid risico’s te nemen en heeft een betrokken publiek. Als de beurs deze intimiteit en kwaliteit vasthoudt, blijft het een vooruitstrevende beurs die inzicht geeft in de toekomst van fotografie.”

Timothy Pearsons van Gallery Taik Persons (Berlijn, Duitsland en Helsinki, Finland): “Unseen heeft de potentie om essentieel te worden voor jonge fotografen. Unseen is van grote internationale betekenis. Voor wat betreft de verkoop: we hebben verkocht wat we wilden, en meer. Ik ben op veel beurzen geweest, maar Unseen is een van de best georganiseerde beurzen die ik heb meegemaakt.”

Hannes Kuckei van Kuckei + Kuckei (Berlijn, Duitsland): “Iedereen is zo ontspannen, we hadden alle tijd om met curatoren en kopers te praten. We hadden niet verwacht dat de beurs zo internationaal zou zijn. We hebben mensen ontmoet uit Tokyo, Los Angeles, Londen en Brussel. Unseen heeft echt een fantastische klus geklaard met de website en de communicatie van tevoren. We komen zeker terug volgend jaar!”

Nina Gomiashvili, directeur van Pobeda Gallery (Moskou, Rusland): “Ik ben echt overdonderd door de ontvangst hier. Ik ben op beurzen in New York, Basel en Parijs geweest en dit is echt uitzonderlijk. Het is mijn eerste keer in Amsterdam en ik voel me heel verwend. We tonen drie verschillende kunstenaars met verschillende benaderingen en ze hebben ieder evenveel aandacht gekregen.”

Charlie Fellowes, Edel Assanti (Londen, Engeland): “We hebben geweldige reacties gekregen op het werk dat we hebben getoond dit jaar. in het bijzonder voor de serie van Noémie Goudal. We hebben goed verkocht aan bestaande en nieuwe klanten en we waren heel verheugd over de brede institutionele interesse in een aantal van onze kunstenaars.”

Conde Nast Traveler van Unseen 2013: “Maak alvast plannen voor een bezoek aan Unseen in 2013!”

––

Frances Hodgson in de Financial Times: Unseen 2013, Amsterdam – review

www.unseenamsterdam.com

Plaats een reactie