Veel ophef over voorpagina van New York Post

De voorpagina van de New York Post van dinsdag zorgde voor veel ophef. ‘Geduwd op het metrospoor, deze man gaat zo sterven’, zegt de kop. Daaronder een foto van een man gevangen op het metrospoor, terwijl er al een trein nadert die uiteindelijk zijn dood zal betekenen. Onder het slachtoffer verschijnt het woord Doomed: ‘ten dode opgeschreven’.

De beslissing van de krant wakkerde een hoop verontwaardiging aan op internet en riep vragen op over journalistieke ethiek. Ook roept de foto vragen op of de omstanders en de fotograaf niet meer hadden moeten doen om de man te helpen.

Maandagmiddag werd de 58 jarige Ki-Suck Han uit Queens na een ruzie door een man op het spoor geduwd. Hij probeerde het platform op te kruipen maar werd verpletterd tussen de zijkant van het platform en de trein, die niet op tijd had kunnen stoppen. Getuigen hebben aangegeven dat de man die Han geduwd heeft gestoord leek en de andere reizigers bang maakte toen zij op de metro wachtte.

De politie heeft een video vrijgegeven waarop de ruzie tussen Han en de verdachte man voor het incident laat zien. De politie zei dinsdag de verdachte te hebben aangehouden in verband met de dood van Han en dat hij had toegegeven betrokken te zijn bij het incident.

De Post meldde dat een van zijn freelance fotografen, R. Umar Abbasi, op het perron was van het station van West 49th Street en 7th Avenue. Abbasi vertelde de Post dat hij heeft geprobeerd om de bestuurder te waarschuwen door snel gebruik te maken van zijn flitser. ‘Ik begon te rennen, rennen, in de hoop dat de chauffeur mijn flitser zou zien,’ aldus Abassi. Hij zei dat anderen op het perron ook in de richting van Han en de trein liepen nadat hij werd geduwd.

Marc Cooper, professor aan het USC Annenberg School for Communication and Journalism, veronderstelt dat veel mensen te snel een oordeel hebben over de situatie zonder volledig begrip van alle feiten. ‘Degenen die woedend zijn dat de fotograaf niet Han’s leven heeft gered moeten zich afvragen wat zij zouden hebben gedaan en wat ze hadden kunnen doen,’ aldus Cooper. ‘Want van wat ik heb gezien, ben ik er niet van overtuigd dat de fotograaf zijn leven had kunnen redden. Hoewel de kop sensationeel was, heeft de foto nieuwswaarde, omdat het ons aan het denken zet over hoe we anderen behandelen en wat onze tolerantie van geweld is.’

Toch klonken er op twitter een hoop tegengeluiden vanuit de journalistiek:

‘Ziekmakende voorpagina van de van de New York Post. Stel je voor hoe de familie van deze man zich voelt’, tweette Ian Prior, sportredacteur bij The Guardian.

‘Er zijn momenten waarop authentiek gedocumenteerde beelden inderdaad te storend zijn en de lijn kruisen van waardigheid en integriteit. Dit moment was te privé in mijn ogen. heb dus vooral een probleem het de redactie van de publicatie, die hadden duidelijk alternatieve foto’s kunnen gebruiken en kiezen dan voor de meest verontrustende,’ schrijft Kenny Irby in een artikel van Poynter.


Los Angeles Times: Outrage over N.Y. Post cover of man in train’s path

Irby: Blame NY Post editors, not photographer, for subway death photo

New York Times: As Victim’s Family Grieves, Suspect Is Charged in Subway Killing