Als de tentoonstelling Magnum Contact Sheets (nog tot 9 december 2015 te zien in Foam) één ding laat zien, dan is het dat zelfs de beste fotografen (veel) meer slechte foto’s maken dan goede. De kwaliteit is – voorzichtig gezegd – nogal wisselend en de meeste foto’s zijn niet meer dan gemiddeld. En dan zijn dit nog contactvellen waar nog wel minstens één bijzondere foto opstaat.
De beste fotografen maken niet meer goede foto’s dan minder goede fotografen, maar hun beste foto’s zijn gewoon veel beter.
Na het maken komt het selecteren. Er moeten keuzes worden gemaakt. Want alleen het beste is goed genoeg om te laten zien. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De praktijk is weerbarstig. De echt mislukte foto’s zijn er nog wel snel en eenvoudig uit te halen, maar dan wordt het lastiger. Want wat is een goede foto? Wat is kwaliteit eigenlijk? En kwaliteit voor wie? De twijfel slaat toe.
Wat een goede foto is, dat weten de meeste fotografen eigenlijk wel, maar dat helpt ze nog niet met het selecteren van hun eigen foto’s. Dan maken emoties hun oordeel (en hun blik) plotseling minder scherp. Afstand nemen van je eigen werk, kritisch en objectief oordelen over je eigen foto’s, dat is misschien wel het moeilijkste dat er is voor een fotograaf. En niet alleen voor fotografen, maar eigenlijk voor alle mensen die iets maken.
Veel fotografen vinden dat de klant zelf mag kiezen. Dat klinkt misschien klantvriendelijk, maar jij bent toch de expert? Zadel je klant nooit op met jouw tekortkomingen. Neem je verantwoordelijkheid, los het op. Lukt het zelf niet, zoek dan hulp.
Niet alle fotografen bij Magnum maakten hun eigen selectie, maar er ging geen foto de deur uit zonder hun goedkeuring. Die controle over hun werk, was immers de belangrijkste reden dat het vermaarde agentschap in 1947 werd opgericht.
Foam: Magnum Contact Sheets
Adriaan Monshouwer is oprichter van onlinefotoredacteur.nl