Het tentoonstellingsbeleid van Foam_Fotografiemuseum Amsterdam staat volledig op de rails. Er worden duidelijk keuzes gemaakt tussen gevestigde namen en beloftevol talent. Voor de organisatie van Foam is het van groot belang om jong creatief talent een podium te bieden. Bezoekers krijgen een kans om de kwaliteit en inspiratie te ontdekken die leeft onder de actuele jonge generatie.
Foto’s Fleur Boonman
De bibliotheek, die nog niet als zodanig in gebruik is, is Foam’s nieuwe locatie voor snelwisselende tentoonstellingen. In deze ruimte kan gemakkelijk gewerkt worden met kleinere presentaties van getalenteerde jonge fotografen. De tentoonstelling 34 seconds, is de eerste solo-expositie van Fleur Boonman. De titel verwijst naar de selectie van het aantal foto’s dat te zien is.

Fleur Boonman reist veel en is eigenlijk constant onderweg. Zij fotografeert haar nomadische leven, als een visueel dagboek. Portretten van vrienden, vooral kunstenaars, zijn intiem en speels. Spontaan en ongeposeerd. Het camerastandpunt en de volle kleuren zorgen voor een extra dimensie. Heel dichtbij, verfijnd en persoonlijk. Fleur Boonman opent een raam op de wereld zoals zij die beleeft: ‘Mijn werk is jouw raam op mijn leven’. Inclusief zelfportretten die even intens als onherkenbaar kunnen zijn.
Fleur Boonman (1976) heeft Audiovisual Arts gestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam. Video is haar medium naast fotografie. Momenteel is zij bezig met haar eerste speelfilm. Een mooie referentie voor haar fotografische werk blijft deelname aan Life in a Glass House, met erkenning door de Gemeentelijke Kunstaankopen Amsterdam, najaar 2002 in het Stedelijk Museum.
De meeste foto’s hebben een klein, handzaam formaat, wat haaks staat op de actuele stroming dat actuele fotografie altijd groots gebracht moet worden. Deze afdrukken worden gevangen in een witte rand, waardoor het beeld versterkt. Foto’s die in een serie ook werken als kleine filmpjes. Enkele uitvergrote werken, met zwaardere kleuren, laten zien dat haar werk dat ook prima aankan.
Tegenwoordig schijnt de gemiddelde aandacht minder dan 20 seconden te duren, wie langer dan 34 seconden meekijkt (of leest) is dan al meer dan goed bezig.
Maurits Brands
‘34 seconds’ van Fleur Boonman is tot en met 6 april 2005 te zien in Foam, Fotografiemuseum Amsterdam. Open dagelijks van 10-17 uur, do/vr van 10-21.