Verzamelaar boos op Eggleston om nieuwe prints

Fotograaf William Eggleston kreeg een boze verzamelaar op zijn dak toen hij nieuwe prints van een oud negatief maakte. De verzamelaar beroept zich op een New Yorkse wet die kunstenaars verbiedt meer werken in dezelfde, gelimiteerde editie te maken. Maar geldt dat ook wanneer die afdruk met een andere techniek en op een ander formaat wordt geprint?

Verzamelaar Jonathan Sobel beschuldigd Eggleston ervan de waarde van de door hem aangeschafte afdrukken (het zijn er 192 in totaal met een gezamenlijke waarde van ongeveer 3-5 mijoen dollar) te verminderen door digitale, grotere prints te verkopen. Het gaat met name om acht originele dye transfer prints die als gelimiteerde serie waren voorgesteld.

Sobel bracht de zaak voor de rechter. Verwacht wordt dat de uitspraak grote invloed zal hebben op de verkoop van fotografische prints. Egglestons advocaat is niet bang voor de uitslag. ‘Een limited edition is een verzameling fysieke objecten, het auteursrecht voor het beeld blijft echter bij de kunstenaar. Er is geen wet die hem verbiedt nieuw werk te maken van dat ene beeld.’ Ook zegt hij dat Eggleston zijn werk bijna nooit in gelimiteerde oplage heeft uitgebracht, maar dat zijn beslissing de werken in een bepaalde hoeveel af te drukken eerder samenhingen met de beschikbare middelen en de heersende artistieke overtuiging.

Veilinghuis Christie’s bood de nieuwe digitale prints te koop aan en verdiende er bijna 6 miljoen dollar mee. Zij stellen dat de digitale afdrukken een volledig nieuwe aanvulling zijn. Galeriehoudster Julie Saul vindt dat de dye transfer print bovendien een heel andere beleving geeft – met geen andere techniek krijg je zulke intense kleuren. Daarmee is het een ander werk dan de digitale afdrukken die Christie’s verkoopt. Sobel’s advocaat is het er niet mee eens: ‘Ze denken dat door een werk groter te maken het verandert, maar dat is onzin.’

In een interview geeft Sobel antwoord op de vraag of hij Eggleston geen broodwinning ontzegt. Het is ten slotte niet ongebruikelijk dat kunstenaars opnieuw werk op de markt brengen op het Dat ontkent hij door te stellen dat hij het geen probleem vindt als het werk ongelimiteerd te koop is, maar het moet niet zo zijn dat een bij aanvang gelimiteerde oplage dat opeens niet blijkt te zijn.

Het interview met Jonathan Sobel en zijn advocaat op PDN Online:
Q&A: Art Collector Jonathan Sobel Explains His Beef with William Eggleston

Bron: artinfo.com/news/story/797986/sizing-up-the-curious-new-william-eggleston-lawsuit-can-a-collector-really-stop-him-from-making-more-art

Half maart op PhotoQ: Veiling foto’s Eggleston levert 5,9 miljoen dollar op