Vijf exposities in Fotomuseum Antwerpen

Te zien tot en met 28 mei 2006:
Ed van der Elsken
Leve ik!
Deze multimediatentoonstelling is nog altijd op rondreis. De selectie werd gedaan door Anneke van der Elsken en vormgever Jeroen de Vries in samenwerking met het Nederlands Fotoarchief, het Nederlands Fotomuseum en het Fotomuseum Provincie Antwerpen. Deze welverdiende tussenstop in Antwerpen voegt door de imposante ruimte meer film toe in een uitstekende opstelling. Het geheel nodigt uit om te kijken en te blijven ontdekken. Foto en film, reizen en bestemming, cultuur en tijdsbeeld, opkomst van het individu met een treffende visie.

Roger Ballen
Shadow Chamber
Foto’s 1994-2004
Bitter, bitterzoek, hard, bikkelhard, confronterend, cynisch, mededogenloos. Tegenstrijdig en raadselachtig. Roger van Ballen werd (gelukkig!) zelf opnieuw geïnspireerd tijdens het opstellen van zijn werk aan de muren van het museum in de Scheldestad. Een prettige bijkomstigheid om opnieuw tevreden over eigen werk te kunnen zijn. Een schitterende uitgave van Phaidon doet er nog een schepje bovenop. Deze expositie is ontstaan tussen de Deichtorhallen in Hamburg, De Hallen in Haarlem en het museum Antwerpen. Hierna volgt Parijs.

Collectiepresentatie 01 [2006]
Aanwinsten 1995-2005
Waar zijn alle camera’s gebleven? Dat was een veel voorkomende vraag na de heropening van het Antwerpse museum in het voorjaar van 2004. De uitbreiding en renovatie van het gebouw waren destijds nog niet helemaal rond. Inmiddels is de vierde verdieping erbij gekomen als expositieruimte en wordt ’de oude vleugel’ permanent gebruikt om de eigen collectie te laten zien. Deze ruimte zal twee keer per jaar een andere invulling krijgen. Deze eerste collectiepresentatie laat recente aanwinsten zien, waarvan de meeste beelden nog niet eerder tentoongesteld zijn. In deze context tekenen zich een drietal thema’s af: Lichaam en identiteit, naast, Landschap, Oorlog.

Sara Terry: Aftermath
Bosnia’s long road to peace

Wachten. Wachten tot er iets gebeurde. En er gebeurde niets. De tijd die Sara Terry in Bosnië heeft doorgebracht roept talloze herinneringen en anekdotes op. Na de oorlog, de genocide en meer diep menslijk leed, werd Bosnië een uithoek van de Balkan die bijna volledig vergeten werd. Deze beelden herinneren aan wat er zich na de oorlog heeft afgespeeld. De nasleep van de oorlog laat de diepe wonden zien tussen hoop en angst in de eerste periode van heropbouw. De publicatie van uitgever Ludion werkt als een fotodagboek met persoonlijke aantekeningen van deze fotojournaliste.

PHOTHEREL (PHOTographic HERitage Elearning)
Reëel in het museum en virtueel op Internet
Twee online tentoonstellingen en een bijhorende reizende tentoonstelling, momenteel in Antwerpen.
PHOTHEREL (PHOTographic HERitage ELearning) is een Europees electronisch studieproject dat een gemeenschappelijke reflectie en praktijk op het vlak van het fotografisch erfgoed wil ontwikkelen. Dit initiatief bundelt de krachten van Katholieke Universiteit Leuven, FotoMuseum Provincie Antwerpen, universiteit van Toulouse-Le Mirail, en het Center of excellence for the study of the image van de universiteit van Bucharest.

www.photherel.net/

– Maurits Brands