Virtuele enscenering op de huizenmarkt

Steeds vaker worden huizen in de verkoop digitaal veranderd met Photoshop, met name in de VS. Door het virtueel inrichten van een huis kunnen mensen zich de mogelijkheden van een ruimte voorstellen zonder dat de ruimte daadwerkelijk wordt aangetast. Daarnaast is virtuele enscenering veel goedkoper dan de ruimte te laten inrichten door een stylist, aldus een bericht in The New York Times.
Daniella Schlisser (eigenaar Corcoran Group in Manhattan) heeft huizen zowel fysiek als digitaal laten inrichten om het aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers. Zij stelt dat de traditionele manier om een huis in te richten nog steeds optimaal is, omdat de koper dan niet alleen de inrichting op de foto kan zien, maar ook in de realiteit.

Toch wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van Photoshop om een ruimte digitaal te veranderen. Een ruimte voor de verkoop laten inrichten door een stylist kost gemiddeld 2.500 dollar. Het digitaal opknappen van een ruimte kost slechts tussen de 65 en 75 dollar.

Daniella Schlisser: ‘Virtual staging is like online dating. If you have a good picture, you’ll get a date. And if you have a date, you just might find a good match

Kopers hebben vaak moeite met het inschatten van de grootte van een ruimte. De foto’s maken het mogelijk dat mensen zich kunnen voorstellen welke meubels er in een kamer zouden passen. Tot nu toe heeft Schlisser nog geen negatieve reacties gehoord wanneer ze na het bekijken van de virtueel geënsceneerde foto een leeg huis liet zien.

Niet alleen kunnen lege huizen gevuld worden met meubels, ook worden ruimtes waar ouderwets meubilair in staat makkelijk veranderd naar een modern ingerichte kamer. Ilaria Barion was voorheen een traditionele stylist en runt nu Virtual Staging by Ilaria Barion. Zij stelt:

‘You can have a much more luxurious look. The average seller, for example, isn’t going to invest in moving a grand piano into a space just to make it look better. But it’s easy to do digitally with a few clicks of the mouse.’

Of er ook in Nederland gebruik wordt gemaakt van virtuele enscenering is onduidelijk. Een woordvoerder namens funda laat weten dat zij hierin geen inzicht hebben, omdat funda zelf geen foto’s plaatst. De consumentenvoorlichting van NVM makelaars liet weten dat voor zover zij weten hier in Nederland nog niet echt gebruik van wordt gemaakt.

New York Times: Market Ready


Hans Aarsman over funda