Voor de 25-ste keer ‘Perpignan’

Het festival voor fotojournalistiek Visa pour l’Image in het Zuid-Franse Perpignan beleeft deze week zijn 25-ste ediitie, met de intussen traditioneel sterke verbintenis tussen Franse en Amerikaanse deelnemers. Werk van Nederlandse fotografen is deze keer slechts spaarzaam te vinden.

Alma, a Tale of Violence heeft de 2013 Visa d’Or France 24 / RFI Web Documentary Award gewonnen. Meer hierover bij British Journal of Photography.

Van Marieke ten Wolde kon het publiek maandagavond tijdens de openlucht-projecties haar Tibet-foto’s zien. Ze schrijft op haar  Facebook-pagina:
‘Yesterday’s screening of my Tibet photos at Visa pour l’Image at Perpignan’s Campo Santo was great. They made a nice presentation showing a very different non-traditional Tibet, even de music was good (always my biggest worry with these screenings). I heard some noises of surprise coming from the audience when the mining and apartment blocks came up, which is exactly what I liked to achieve. And I do not think there were ever that many people looking at my photos at the same time!’

Op de blog Lens van de New York Times zijn intussen de eerste verslagen te lezen:
– over prijswinnares Mary F. Calvert:  Military Rape, Enemy Within the Ranks
– over het retrosepctief van Joao Silva, die drie jaar geleden in Afghanistan zijn benen kwijtraakte toen hij op een landmijn stapte: Looking Back, Moving Forward

En dan is er nog de nuchtere opmerking van de Britse fotograaf Ben Roberts:
‘Lots of white people looking at pictures of black and brown people suffering. That just about sums it up. Nice venues though.’

Meer over het festival:  Visa pour L’Image