We kennen Ata Kandó als fotografe, maar ze begon haar loopbaan als beeldend kunstenaar. De gouaches die ze in haar jeugd maakte als eindopdracht voor een private kunstopleiding in Budapest heeft Kandó altijd bewaard. Eind juli geeft de Eerste Bergensche Boekhandel ze uit in boekvorm: Kleine werkers.
De boekhandel ligt in een persbericht toe: ‘Ata maakte 12 tekeningen/gouaches op haar 17de als afstudeerproject voor een grafische opleiding aan de Sándor Bortnyik-academie in Hongarije. De bedoeling was dat het een boek zou worden. Het is het enige werk uit deze tijd dat van haar bewaard is gebleven. Zij dacht in die dagen nog niet aan fotografie. Zij heeft het originele prototype altijd bewaard. Voor het eerst, Ata is inmiddels 101 jaar oud, worden deze werken nu in boekvorm uitgegeven, met een begeleidende tekst van Tom Kando.’
Het boek verschijnt in een beperkte oplage van 300 genummerde exemplaren, waarvan 200 in luxe doos. De prijs is 24,95 euro voor het boek, en 34,50 euro voor het boek in een luxe doos.
Zoon Tom Kandó schrijft in een inleiding in het boek onder meer:
‘De gouaches in Kleine werkers zijn de enig overgebleven voorbeelden van Ata’s werk als jonge kunstenaar. (…) De afbeeldingen tonen kinderen die zich inzetten voor verscheidene ambachten, van tuinieren, boeren, bouwen, timmeren, drukken en kranten fabriceren, tot wasserijwerkzaamheden.’
‘Deze tekeningen ademen de jeugdige socialistische idealen van die tijd – de nadrukkelijkheid van de kleur rood, het eerbetoon aan arbeid, zelfs de zo herkenbare hamer en sikkel van de Sovjetvlag. Maar dan in een stijl die oneindig veel sympathieker oogt dan die van het sociaal realisme!’
In 1937 trok Ata Kandó met haar toenmalige echtgenoot Gyula Kandó naar Parijs. Het lukte haar niet met haar kunst aan de kost te komen. Dat was voor haar reden om zich aan fotografie te wijden. Boeken als Droom in het Woud en Kalypso en Nausikaä behoren tot haar artistieke hoogtepunten.