Vuur

Op de stoep van een straat vol tegenlicht houdt een passant onder het MÖBEL seit 1832-vaandel halt om een vuurtje te bietsen. Geen probleem.

Een greep in de winterjaszak. Dan vlijen twee langgerekte herenschaduwen zich kalm tegen het plaveisel aan. Over het trottoir schuiven hun donkere jasmouwen naar elkaar toe en vervloeien. Het linker schaduwhoofd rolt over de straatstenen richting V-vorm en stroomt via een smal, donker streepje leeg in de schaduwhanden. Het schimmenspel versteent. Rook.

De rest van het leven is in beweging gebleven. Hakken weerklinken, het geluid van voetstappen zwelt aan, stemmen aan de overkant vervagen. Op de achtergrond naderen twee gearmde dames de etalage. Ze draaien hun hoofden opzij, maar komen met gezwinde pas steeds dichterbij. Zo dadelijk willen ze die in de weg staande rokers passeren.

Onder het MÖBEL-vaandel rechten de heren hun rug. De V- vormige schaduw springt los, ze keren elkaar langzaam de rug toe. Hun schaduwen glijden weer terug naar symmetrie- en schuiven uiteen. Maar wacht …

Het kader! Niks aanzwellende voetstappen, afstervende stemmen of dichterbij komende vriendinnen. De straat in beweging? Een idee-fixe. Manipulatie. Slechts het vaandel is weg, de rest van de wereld hield gewoon pas op de plaats. De dames? Nog geen pas naderbij gekomen. Alleen het kader heeft zich verplaatst. Ook dat is fotografie.

 

schoenendoos0

Schrijfster en beeldend kunstenaar Margit Willems deelt foto’s met ons uit haar verzameling en die van anderen. Meer fotokeuzes van Willems zijn te vinden op de Facebook-pagina K Wispelaer Zetkrant.