Vrijdag opende in Huis Marseille de elfde tentoonstelling die het Rijksmuseum jaarlijks met NRC Handelsblad organiseert onder de titel Document Nederland. Dit jaar is de beurt aan Marnix Goossens met Het Wassende Water, dat laat zien hoe Nederland zich wapent tegen de stijgende zeespiegel.
Als tegenhanger van en in aanvulling op de tentoonstelling Document Nederland: Het wassende water – Marnix Goossens fotografeert hoe Nederland het droog houdt heeft Huis Marseille onder de titel Het water in de fotografie twee andere presentaties over het thema gemaakt. Uit de rijke fotocollectie van het Rijksmuseum is een klein retrospectief samengesteld van de Nederlandse waterfotografie uit het verleden. In contrast met deze ‘ingenieursblik’ zal er daarnaast ook een presentatie van eigentijds beeld te zien zijn waarin het water als inspiratiebron en fenomeen wordt verbeeld, uit de collectie van Huis Marseille aangevuld met bruiklenen.
Het persbericht meldt verder onder meer:
Al honderden jaren zijn de Nederlanders aan het inpolderen en bedijken, en zijn er ontelbare gemalen, sluizen, dammen en bruggen aangelegd. Ongerepte natuur bestaat hier dan ook niet want het land zou anders onder water staan. In tegenstelling tot de schilderkunst, is het klassieke, romantische landschap nooit een onderwerp geweest in de Nederlandse fotografie. Dit door ingenieurs aangelegde landschap met waterwerken en havens is daarentegen al sinds de negentiende eeuw door fotografen op magistrale wijze verbeeld. De serie foto’s die Marnix Goossens dit jaar in opdracht van het Rijksmuseum en NRC Handelsblad voor Document Nederland heeft gemaakt, sluit zowel inhoudelijk als visueel prachtig aan bij deze traditie. Omdat deze fotografie bovendien goed vertegenwoordigd is in de fotocollecties van het Rijksmuseum, hebben we daaruit een selectie gemaakt die de foto’s van Goossens een historische context verschaft.
Meer over Document Nederland bij het Rijksmuseum
Meer over Water in de fotografie bij Huis Marseille