Fotograaf Willem Diepraam schenkt het Rijksmuseum ruim 800 van zijn eigen foto’s. Het gaat, aldus een persbericht van het museum, om het beste van zijn oeuvre: de foto’s die hij maakte tussen 1960 en 2010 die zowel een beeld geven van Nederland in die periode alsvan Zuid-Europa, Suriname, de Antillen en Afrika. De foto’s gaan onderdeel uitmaken van de fotocollectie van het Rijksmuseum en zullen na heropening van het museum (2013) in een overzicht worden tentoongesteld.
Diepraam: ‘Het Rijksmuseum en ik hebben elkaar gekozen. Maar ik had geen betere plek kunnen bedenken. Het museum van Nederland is solide, het loopt niet achter de waan van de dag aan. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik voel me daar het veiligst.’
Het persbericht vervolgt:
De foto’s van Willem Diepraam (1944) vormen een rijke aanwinst. Het belangrijkst is de verwerving van het werk dat hij maakte in de jaren ’70 , ’80 en ’90. Voor het weekblad Vrij Nederland reisde Diepraam naar Griekenland en Portugal om daar de afloop van dictatoriale regimes vast te leggen. Daarnaast maakte hij bij interviews prachtige portretten van Nederlandse en buitenlandse politici, filosofen en schrijvers.
In het midden van de jaren zeventig was hij in Suriname werkzaam (voorafgaand en rondom de onafhankelijkheid in 1975) en in de Antillen (1973-1978). Vanaf de jaren ‘80 trok hij door de Sahellanden, onder andere Mali, Senegal en Oeganda. In Zuid-Amerika werkte hij in Nicaragua (begin jaren 80) en Lima, Peru (1994) aan reportages. Deze omzwervingen resulteerden in een belangrijke reeks fotoboeken zoals Frimangron, the Dutch Caribbean, Sahel, Lima en Landschap aan Zee (1995). Op dit moment werkt hij aan een uitgave van zijn kleurenwerk.
Willem Diepraam begon als fotojournalist maar ontwikkelde zich tot een fotograaf/kunstenaar die steeds meer een persoonlijke richting insloeg. Hij begon in de jaren ’70 foto’s van collega-fotografen uit 19de en 20ste eeuw te verzamelen in een zoektocht naar de geschiedenis van de fotografie e?n naar de essentie van zijn eigen fotografische werk. ‘Als ik iets tegenkwam dat fotografisch interessant leek, dan probeerde ik dat uit en maakte er het best bereikbare van. Of ik nu met twee benen in de modder stond of in een studio- achtige omgeving, of de situatie chaotisch was of stil, het was voor mij eigenlijk altijd hetzelfde. Ik probeerde steeds min of meer bewust elementen uit de realiteit bij elkaar te brengen die interessante associaties opleverden’.
Mattie Boom, conservator fotografie: ‘Ik ben heel blij dat we het werk van Willem Diepraam aan onze fotocollectie kunnen toevoegen. Zijn stijl van fotograferen is bijzonder consistent vanaf zijn vroegste werk in de jaren ’60 tot nu toe. Ook toen al kwam bij hem alles in e?e?n foto perfect samen: het grote verhaal teruggebracht tot de kern, open, maar met subtiel commentaar en in wonderschone afdrukken die getuigen van superieur vakmanschap. Hij schuwt het persoonlijke niet en tegelijkertijd heeft zijn werk alles te maken met de positie van Nederland in een almaar groter wordende wereld’
Over Willem Diepraam als fotograaf verscheen eerder een boek in de reeks Monografiee?n over Nederlandse Fotografen: A. Wanaverbecq en C. van Esterik, Willem Diepraam, Amsterdam, 2001.
Meer foto’s op www. rijksmuseum.nl