De Canon Fonds Slachtofferhulp Fotowedstrijd is dit jaar gewonnen door Willem Poelstra. De jury vond zijn twee series over het werk van de ambulance-dienst zo goed dat Poelstra zowel de eerste als de tweede prijs is toegekend. De derde prijs is voor Arie Kievit, die de gevolgen van een woningbrand fotografeerde.
Uit het persbericht:
‘Als jury van de Canon Fonds Slachtofferhulp fotowedstrijd roepen we over ons af dat we – ongeacht het thema – jaarlijks geconfronteerd worden met nogal wat foto’s van ongelukken, meestal verbonden aan het verkeer. Veel foto’s met enorme gele of blauwe kleurvlakken van ambulances of politieauto’s, met fel terugkaatsend flitslicht van de reflectiebanden op de kleding van de hulpverleners.
Het is de taak van de jury om keuzes te maken die zowel het slachtofferschap als het belang van de hulpverlening benadrukken. Essentieel daarbij is dat het niet alleen gaat om de bijstand aan verkeersslachtoffers, maar vooral ook om de aandacht voor hulp aan mensen die heel ander leed is overkomen. Iets dat nauw aansluit bij het thema van dit jaar ‘Onverwacht’; onverwacht omdat het iedereen zomaar kan overkomen.
Anderzijds is het bij een fotowedstrijd natuurlijk van groot belang dat vanuit artistiek, fotografisch en conceptueel oogpunt een goede keus wordt gemaakt.
Het was om die reden een positieve verrassing dat de jury dit keer kon kiezen uit zeer goede inzendingen, hetgeen aantoont dat professioneel fotograferend Nederland serieuze interesse toont voor deze wedstrijd. En daarmee is dan meteen één van de doelen gerealiseerd: het kunnen ondersteunen van de voorlichting over het Fonds Slachtofferhulp met behulp van veelzeggende beelden.
Over de winnende foto’s:
Na een lange voorselectie moest de eersteprijswinnaar uiteindelijk gekozen worden uit twee zeer sterke series, gemaakt tijdens het volgen van het werk van ambulancepersoneel. Alhoewel beide series in dezelfde stijl zijn gefotografeerd, waren ze onafhankelijk van elkaar ingestuurd. Ze bleken zó goed, dat ze unaniem de eerste prijs en de tweede prijs kregen toebedeeld.
Het werk valt op omdat het zwart-wit is, zonder afleidende of opdringerige kleuren. Daardoor krijgen we een zeer helder beeld van een klein stukje dagelijkse werkelijkheid. Iemand is gevallen, een ander krijgt een hartaanval, een derde overkomt geestelijk ongemak.
Het was geen verrassing dat de twee series van dezelfde fotograaf afkomstig waren: Willem Poelstra.
Bijzonder is dat Poelstra op een traditionele manier fotografeert, die zeer aangrijpt. We zien beelden van slachtoffers in hun dagelijkse omgeving, waaruit we onmiddellijk begrijpen dat een medemens iets ernstigs is overkomen.
Tegelijkertijd besef je dat je net zo goed zelf het slachtoffer had kunnen zijn.
Het is bovendien verrassend om te zien dat in deze tijd van kleur, beweging en vernieuwingsdrang Poelstra werkt in de lijn van klassieke fotografen als Weegee en Peter Martens: zonder opsmuk, maar wel met het onverbloemd tonen van de harde werkelijkheid. Op een indringende manier, maar ogenschijnlijk vanuit een onopvallende aanwezigheid. Een manier die dwingt tot nadenken.
Meer hoef je van fotografie niet te verlangen.
De derde prijs, maar met niet minder waardering, is voor de foto’s die Arie Kievit maakte van een woningbrand. Uitstekende persfotografie in zijn oervorm: erbij zijn en de gebeurtenissen vakkundig registreren.
Dat deze brand – en de gevolgen daarvan – de bewoners ‘onverwacht’ overviel, behoeft na het zien van de serie geen uitleg …
De jury bestaat uit:
Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter Fonds Slachtofferhulp
Marleen Zuijderhoudt, bestuurslid Fonds Slachtofferhulp
Joke Hardeman, directeur NFP Photography
Vincent Mentzel, staffotograaf NRC Handelsblad
Edie Peters, fotoredacteur, internetpublicist www.photoq.nl
Ruud Taal, fotograaf en directeur Capital Photos
Martin Trampe, president Canon Nederland N.V.
Ruud Visschedijk, directeur Nederlands Fotomuseum
Catrinus van der Veen, beroepsfotograaf
CV Willem Poelstra
Na een carrière als duiker en operations manager is Willem Poelstra in het reclamevak terecht gekomen. In 2005 studeerde hij cum luade af aan de Foto Academie te Amsterdam.
Poelstra gelooft niet in het ensceneren of het bewust dirigeren of ingrijpen in beeld. ‘Het is ondenkbaar om iets te beïnvloeden. Als fotograaf bepaal je hoe je iets laat zien, de kijker bepaalt wat er wordt herkend en beter nog, wat hij of zij nog niet eerder zo ervaren heeft’.
De serie, one one two, over het werk van het ambulance personeel van de GGD Amsterdam en de situaties die zij tijdens hun werk, en altijd weer onverwacht tegenkomen, was een goede mogelijkheid om dit te laten zien.
De serie is oorspronkelijk als eindexamen project gestart en afgemaakt voor plaatsing in het Volkskrant Magazine. De serie heeft naast deze Canon Fonds Slachtofferhulp wedstrijd, een paar nominaties en prijzen gewonnen waaronder de 1ste prijs Documentaire/Series bij de Zilveren Camera 2006.
‘Mijn grootste wens is om in de toekomst meer in dit gebied van de fotografie m’n series te maken en proberen de diepte in te gaan met onderwerpen die een eerlijk karakter hebben. Het feit dat ik bij Hollandse Hoogte ben opgenomen is een goede reden om dit doel na te
streven.’
CV Arie Kievit
In 1996 studeerde Arie Kievit af aan de Foto Academie op landschapsfoto’s en een boek over de kankerkliniek DDHK in Rotterdam.
Momenteel is Arie Kievit als zelfstandig fotograaf werkzaam voor o.a. het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, diverse magazines, het Ministerie van Sociale Zaken, Ministerie van Justitie en Artsen zonder Grenzen. Kievit heeft diverse fotoboeken en exposities op zijn naam staan.
In 2005 deed hij met een groep van 25 astma patiënten mee aan de beklimming van de Mount Everest, de North Coll op 7100 meter. Van deze bijzondere expeditie wordt een fotoboek gemaakt. Reeds zevenmaal is Kievit in de prijzen gevallen bij de Zilveren Camera. De laatste keer betrof in 2006 de 2de prijs in de categorie Dagelijks Leven.’