Met een groot retrospectief ‘William Eggleston: Democratic Camera Photographs and Video, 1961 – 2008‘ zorgt het Whitney Museum of American Art ervoor dat één van de invloedrijkste fotografen van de laatste halve eeuw, New York nogmaals siert. Ruim dertig jaar geleden gebeurde dit ook al in het Museum of Modern Art, waar Eggleston’s prominente debuut tevens een keerpunt in de geschiedenis van de fotografie veroorzaakte.
William Eggleston was niet alleen één van de eerste fotografen die binnen het zwart-wit tijdperk de kleurenfotografie ruimhartig omarmde, maar even zo omstreden waren de alledaagse onderwerpen die hij tot kunst verhief. Toentertijd geminacht door critici vanwege vulgaire en banale foto’s, is dat uitgerekend nu de reden waardoor het werk talrijke jongeren heeft beïnvloed.
Terwijl Eggleston voornamelijk geroemd wordt om zijn foto’s, en met name zijn kleurenbeelden uit de jaren ’60 en ’70, heeft hij ook met video geëxperimenteerd, waarbij hij in de filmwereld intussen ook de status van cultfiguur geniet.
De foto- en videowerken zijn vanaf vrijdag 7 november in Whitney Museum of American Art te zien, waarna de tentoonstelling, voor ons dichter bij huis, vanaf 20 februari 2009 in het Haus der Kunst in München te zien is.
Whitney Museum of American Art
Artikel in New York Magazine