De Australische maker van de winnende foto van World Press Photo dit jaar stond in het pikdonker aan de Hongaars-Servische grens temidden van een lange vluchtelingenstroom; opkomende mist, rondcirkelende politiehelikopter. Zo donker dat Warren Richardson zijn camera tegen zijn borstkas moest duwen om hem lang genoeg stil te houden vanwege de langere sluitertijd. Terug in zijn hotel pas zag hij de foto’s die hij maakte. Een half jaar blijkt: het inmiddels Hope for a New Life getitelde beeld wint de World Press Photo 2015.
Jury-voorzitter Francis Kohn (directeur fotografie Agence France-Press) legt uit waarom deze foto wint, na twee weken van beoordelen van de 82.951 ingezonden foto’s van 5775 fotografen uit 128 landen: ‘We zagen de foto al vroeg en wisten gelijk dat hij belangrijk was. Een krachtig beeld door zijn eenvoud, vooral door de symboliek van het prikkeldraad. We vonden dat het alles in zich had om een sterk beeld te geven van wat er met de vluchtelingen gebeurt. Ik denk dat het een erg klassieke foto is, en dat hij tegelijkertijd tijdloos is. Het geeft een situatie weer, maar de manier waarop is klassiek in de grootste zin van het woord.’
Richardson over de nacht van 28 augustus 2015 toen hij de foto maakte: ‘I camped with the refugees for five days on the border. A group of about 200 people arrived, and they moved under the trees along the fence line. They sent women and children, then fathers and elderly men first. I must have been with this crew for about five hours and we played cat and mouse with the police the whole night. I was exhausted by the time I took the picture. It was around three o’clock in the morning and you can’t use a flash while the police are trying to find these people, because I would just give them away. So I had to use the moonlight alone.’
Alle winnende beelden, van 41 fotografen uit 21 landen – maar deze keer niet uit Nederland: World Press Photo
De maker van de winnende foto ontvangt 10 duizend euro en een nieuwe kit met Canon Eos-1D X Mark II.
De prijswinnende foto’s zijn als tentoonstelling te zien in een honderdtal steden wereldwijd. Dat trekt meer dan 3,5 miljoen kijkers. De nieuwe tentoonstelling opent op 16 april in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.