World Press Photo diskwalificeert fotoserie over Charleroi

World Press Photo diskwalificeert fotoserie over Charleroi

World Press Photo heeft woensdagavond de eersteprijs-winnaar in de serie Contemporary Issues Series gediskwalificeerd. Eén van de foto’s die fotograaf Giovanni Troilo maakte in een serie over de Waalse stad Charleroi blijkt te zijn gemaakt in Molenbeek Brussel. In het bijschrift van de foto stond dat niet vermeld. World Press Photo beschouwt dit als het verschaffen van valse informatie en dat leidt tot verwijderen uit de wedstrijd.

Het gaat om de foto van een schilder die met modellen een levend kunstwerk maakt. De fotografen die tweede en derde eindigden in de categorie schuiven nu door naar de eerste (Giulio di Sturco) en tweede (Tomas van Houtryve) plaats. De derde plaats vervalt.

Directeur Lars Boering van World Press Photo in een uitvoerig citaat uit het Engelse persbericht van de organisatie:

“In the past week, there has been a lot of discussion about this story, and the prize has been labeled controversial by many. Questions were raised about Troilo’s work that led to an investigation of the circumstances and the photographer’s work methods regarding a number of pictures. Until this point, we had upheld this award because there was no clear evidence to prove a rule had been broken. We took these questions seriously and we understood what was at stake. We wanted to be certain without a doubt.”

“The World Press Photo Contest must be based on trust in the photographers who enter their work and in their professional ethics. We have checks and controls in place, of course, but the contest simply does not work without trust. We now have a clear case of misleading information and this changes the way the story is perceived. A rule has now been broken and a line has been crossed.”

“Based on the mixture of reactions we’ve received over the past week, it is clear to me that the debate taking place about the definitions of press photography, photojournalism and documentary photography is necessary, and it will have implications for the professional ethics of practitioners. We find ourselves right in the middle of this debate, and we aim to use this as a learning experience, to give focus to the discussion and bring it to the next level. In order to do this, we are organizing a discussion about image integrity that will take place during the Awards Days in Amsterdam and we also plan to hold a debate about ethics in the profession during the same event at the end of April.”

De geloofwaardigheid van de serie van Troiko was al dagen een hot item, aangekaart door de burgemeester van Charleroi die eind vorige week betoogde dat de winnende serie een slecht beeld van zijn stad geeft – met journalistiek dubieuze middelen.

In de loop van de discussie kwam het zwaartepunt te liggen op een foto van een vrijend stel in een auto. Fotograaf Troilo gaf toe dat hij op verzoek van de mannelijke helft van het stel – zijn neef – was meegegaan een foto te maken. Troilo installeerde licht in de auto om enigszins duidelijk te maken wat er binnen plaatsvond. Deze informatie was voor World Press Photo – zowel directie als jury – toen nog geen reden om de serie af te keuren.

De kwestie die meespeelt is dat er in de (foto)journalistiek uiteenlopende opvattingen bestaan over het in scène zetten van foto’s. Sommigen vinden dat er veel kan, zeker in de documentaire fotografie. Anderen zijn juist rechtlijnig en vinden iedere vorm van enscenering uit den boze. Om hierin meer duidelijkheid te scheppen heeft de Amerikaanse National Press Photographers Association aan World Press Photo voorgesteld om aan de toelaatbaarheid van ensceneren op korte termijn een symposium te wijden.

Directeur Jean François Leroy van het jaarlijkse fotofestival Visa pour l’Image in Perpignan is het punt van praten gepasseerd. Hij heeft laten weten dit jaar voor het eerst geen plek te bieden aan de tentoonstelling van World Press Photo, vanwege de keuze voor de serie met geënsceneerde foto’s van Troilo. Op zijn Facebook-pagina schrijft hij: ‘It is a painful decision. But the values we stand for are non-negotiable.’

Behalve op het punt van ensceneren is er nog een ander stevig punt van kritiek op World Press Photo. De organisatie maakte bekend dat 20 procent van het ingezonden materiaal voor de wedstrijd is afgekeurd wegens digitale manipulatie van de beelden. Uit de beroepsgroep klinken wereldwijd verzoeken om met voorbeelden te komen zodat men kan leren van eventuele fouten, maar uiteraard ook om de organisatie kritisch te volgen.

Relevante stukken:

Persbericht World Press Photo

Jim Colton: An Open Letter To World Press Photo

Jean François Leroy op Facebook

BagNews Notes: Belgian Distress Over World Press Winning Pictures: Considering News Photos in a Larger Atmosphere

NPPA: NPPA and World Press plan ethics symposium following contest disqualifications

 

Een reactie plaatsen