World Press Photo: groter aanbod door digitaal inzenden

Voor de wedstrijd van World Press Photo zijn dit jaar 63.093 foto’s ingestuurd, tienduizend meer dan vorig jaar. De organisatie vermoedt dat de mogelijkheid van digitaal inzenden leidt tot een minder strenge selectie door de inzendende fotografen.
Dit jaar is 80,7 procent van de inzendingen verricht op digitale dragers. Vorig jaar was dat 69 procent, in 2002 55,7 procent en in 2001 27,5 procent. De tijd dat de gangen van het hoofdkantoor van sponsor KLM vollagen met afdrukken is voorbij. Het gros van het materiaal wordt in een donkere zaal op een projectiescherm getoond.

De foto’s zijn afkomstig uit 124 landen van 4176 fotografen. Dat komt ruwweg neer op vijftien beelden per inzender.
Uiteindelijk worden er circa 400 beelden gekozen als winnaars in de tien categorieën. Vrijdag 13 februari volgt de bekendmaking tijdens een persconferentie. Deze week beoordelen juryleden als Reza, Gary Knight en Elisabeth Biondi het werk.

Tijdens de installatie van de jury afgelopen vrijdag werd nog even stilgestaan bij het terugtreden van KLM als sponsor in de loop van dit jaar. Hiermee eindigt het langstlopende sponsorverband op cultureel gebied in Nederland (achttien jaar). World Press Photo heeft nog geen opvolger voor deze sponsor. Canon blijft wel sponsoren, zoals het bedrijf al jaren doet. TPG is vorig jaar als nieuwe sponsor aangetreden, nadat Kodak zich had teruggetrokken.