De jurering van de Zilveren Camera en de Fotojournalist van het Jaar werd zondagochtend voorafgegaan door een kleine ‘cursus’ in het herkennen van digitale manipulatie. De organisatie vond dit noodzakelijk vanwege de opgerakelde belangstelling voor dit onderwerp. Medewerker Eduard de Kam van het Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie gaf op foto’s uit heden en verleden aan hoe je kunt herkennen of een foto is gephotoshopt: verkeerd lopende schaduwen, onlogische scherptes, onwaarschijnlijke situaties.
De presentatie van De Kam nam ongeveer een half uur in beslag, waarbij hij in de zijlijn onthulde dat de meest besproken foto in de zaak van digitale manipuplatie door Jean-Pierre Jans niet alleen meer hertjes telt, maar dat er ook sprake is van twee in elkaar geschoven foto’s: de voorgrond die de man met microfoons toont, en de achtergrond met herten en bomenrij.
Daarna gingen de jury’s van de verschillende categorieën van de Zilveren Camera en de jury van de Fotojournalist van het Jaar en de Canon Prijs voor jong talent aan de slag. Soms wat lacherig als er een vogel in beeld kwam, maar ook serieus als er door onwaarschijnlijk verlopende scherpte verdenkingen rezen. Voor zover bekend zijn er geen verboden photoshop-ingrepen gepleegd.
De jury’s van de Zilveren Camera moesten van 300 fotografen ruim 8000 foto’s beoordelen. Vanaf dinsdag 6 januari is op de website van de Zilveren Camera te zien welke foto’s zijn genomineerd. Op 18 januari kiezen de jury’s dan welke van de genomineerde foto’s gaan winnen. Op die dag wordt ook bekend gemaakt wie de Fotojournalist van het Jaar is geworden, en wie de winnaar is geworden van de Canon Prijs voor jong talent. Dat gebeurt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Fotomuseum Den Haag, dat tot en met 15 maart het winnende werk tentoon stelt.
Eerder op PhotoQ: De Volkskrant stopt met fotograaf vanwege manipulatie