Zoek de verschillen: Huf-pastiche van KNAU en Adidas

De alerte fotograaf Michael Kooren kwam er mee aanzetten, met het onderstaande beeld uit de persmap die de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie tijdens de Rotterdamse marathon enkele weken geleden verspreidde.
Het is natuurlijk een pastiche op de beroemde foto die Paul Huf in 1967 van de Ajax-spelers Cruyff, Keizer, Naninga en Swart maakte.

Via de KNAU en Adidas vonden we de maker Michel Olden (1969), een Amsterdamse fotograaf die vooral bedrijfs- en modeopdrachten uitvoert.
Voor Adidas en de KNAU moest Olden sporters in het Olympische tenue van 2004 fotograferen. Hij vertelt dat Frank Basters van Adidas met het Paul Huf-beeld naar zijn studio kwam en hem vroeg het als uitgangspunt voor de foto te gebruiken.

Hordenloper Thomas Kortbeek, onderaan, staat op de plaats van Johan Cruijff, 400m- en 800m-loper Bram Som in het midden op die van Sjaak Swart, marathonloper Luc Krotwaar nam linksboven de houding van Piet Keizer aan en 800m- en 1500m-loper Arnoud Okken neemt Klaas Naninga’s plek in.
Aan de oorspronkelijke compositie is hordenloopster Judith Vis toegevoegd.

Adriaan Elligens van het Maria Austria Instituut, het fotoarchief dat de foto’s van Huf beheert, is not amused. Hij bestempelt de foto als een remake en noemt het flauw en makkelijk om zo op een bekend beeld te gaan leunen. Elligens stelt vast dat het de verantwoordelijkheid is van het MAI om de belangen van de fotograaf te behartigen. Hij consulteert nu de betrokkenen en overweegt juridische stappen.

• De beroemde Huf-foto zwerft over internet.
• Website MAI
• Website Michel Olden

• Is dit overtreding van de Auteurswet, een creatieve pastische, een eerbetoon aan Paul Huf, of nog iets heel anders? REAGEER!

Reacties:

Natuurlijk maakt een art-director er zich hier wel heel makkelijk van af, aan de andere kant is hij erg onder de indruk geweest van het origineel dus een eerbetoon is het zeker. Paul had zich waarschijnlijk gevleid gevoeld (denk ik).
Jeroen Evers
13m2 visuele communicatie
jeroen@13m2.nl
www.13m2.nl

Volgens mij kunnen fotograaf en fabrikant niet zomaar een ‘ikoon’ uit het werk van een belangrijke en bekende fotograaf imiteren. Wat is dit nou eigenlijk als het duidelijk geen on(der)bewuste creatieve inspiratie is, een hommage, een karikatuur of een slap commercieel kunstje? Ik neig naar het laatste, een beetje ordinaire Nederlandse kruideniersmentaliteit die de laatste tijd wel meer in het nieuws is. Besmettelijk, ik overweeg op Koninginnedag t-shirts met leuk logo te gaan verkopen (zie bijgaand image).

Groet!
Theo A. Kamphuis
Email: theo.kamphuis@xs4all.nl

Natuurlijk is deze foto plagiaat en volgens artikel 18 van onze auteurswet verboden … zeker omdat er GEEN toestemming gevraagd is. Ik hoop dat er juridische actie ondernomen wordt. Van zo’n reclamebureau is het dom en onprofessioneel om op deze manier een foto te gebruiken.

J.M. Everhard
Photojournalist
everhard@antenna.nl