De derde uitgave van de Zomer van de Fotografie, georganiseerd door BOZAR EXPO met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, brengt, net zoals in 2006 en 2008, een dertigtal partners samen, musea, kunstencentra, galeries en verenigingen die een tentoonstellingsprogramma voorstellen waarin de diverse genres van de fotografie aan bod komen
Onder deze partners bevinden zich niet alleen de fotografieinstellingen zoals de beide Fotomusea van Antwerpen en Charleroi, maar ook vele andere die regelmatig fotografie in hun programma opnemen.
Het hoofddoel van de Zomer van de Fotografie is een zo groot mogelijke uitstraling te even aan de creatieve fotografie. Al heeft de biënnale geen vast thema, toch onderscheiden zich twee thema’s in de verschillende evenementen.
Afrika: In Een bruikbare droom, de belangrijke overzichtstentoonstelling van 50 jaar Afrikaanse fotografie het Paleis voor Schone Kunsten wordt de evolutie getoond die de Afrikaanse fotografie heeft doorgemaakt sinds de verschillende onafhankelijkheden. Deze evolutie betreft zowel formele veranderingen als ontwikkelingen op het vlak van het Afrikaanse identiteitsproces. Tevens in het Paleis voor Schone Kunsten wordt een retrospectieve getoond van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Roger Ballen en de resultaten van de wedstrijd Pôze III met als inzet het Afrikaanse leven in Brussel.
Ook de tentoonstellingen in de Botanique zijn volledig aan Afrika gewijd met de fotografen Cédric Gerbehaye en Jessica Hilltout. In het Kunstenhuis van Schaarbeek toont Thomas Chable een onuitgegeven reeks over Noord-Afrika en Ethiopië. De Markten toont La Sape. Gentlemen from Congo, een glamouresk geheel van vestimentaire uitspattingen en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika Matonge van Jean-Dominique Burton.
Een ander thema is de ‘droom’, bij uitbreiding de ‘illusie’, het ’verlangen’, de ‘utopie’, of zelfs de ‘nachtmerrie’. Of: hoe de fotografie kan dienen als de projectie van een angst of een verlangen. Dit komt uitgebreid aan bod in de tentoonstelling Een bruikbare droom, maar ook in de retrospectieve van Roger Ballen (Bozar) of in het werk van Emilia Stefani-Law en Aurélie Haberey in het CC Jacques Franck of van Christian Carez in Salon d’Art. Een merkwaardige omkering van de utopie is de tentoonstelling American Documents in het FotoMuseum Antwerpen met Amerikaanse documentaire fotografie uit de jaren zeventig en tachtig waarin een nieuwe topografische beeldtaal wordt geïntroduceerd en het mytische beeld van ‘the American dream’ grondig wordt bijgesteld. (met Lewis Baltz, Diane Arbus, Lee Friedlander, Larry Sultan, Mitch Epstein, Judith Joy Ross, Robert Adams, Stephen Shore, Martha Rosler e.a.)
De officiële opening van de Zomer van de Fotografie vindt plaats op 26 juni 2010 in het Paleis voor Schone Kunsten. Het festival loopt tot 26 september 2010.
De website van de Zomer van de Fotografie toont bij verschijnen van dit bericht nog het programma van 2008, maar dat verandert vast spoedig.
Het overzicht van 2010 is te lezen in dit persbericht.