Zwarte piemel verdwijnt in de schaduw

Galerist en uitgever Willem van Zoetendaal spreekt op zijn blog van censuur door het Nederlands Fotomuseum. Hij signaleert dat het Nederlands Fotomuseum op een flyer met een beroemde foto van Ed van der Elsken een belangrijk onderdeel, namelijk de penis van de zwarte man die poseert met een blanke vrouw, vrijwel geheel in het zwart laat verdwijnen. Volgens het museum is er geen sprake van opzet en is een slechte scan de oorzaak.
Het dubbelportret van Adrienne Morriën en David Niang dat Ed van der Elsken in 1969 maakte staat onder meer op de voorkant van het boek L’Amour uit 1995, een zwartwit-foto in meerdere betekenissen.

Het Nederlands Fotomuseum gebruikt de foto op een kaart in het kader van de actie ‘Word vriend van het Nederlands Fotomuseum’. Dat kan door je in te schrijven met de toezegging om drie achtereenvolgende jaren telkens 100 euro over te maken naar het museum in Rotterdam. In ruil daarvoor kun je dan een aantal privileges genieten.

Het museum koos voor deze foto in het licht van de tentoonstelling From Holland With Love, die komende zaterdag opent.

Volgens directeur Ruud Visschedijk van het Nederlands Fotomusuem is er geen sprake van censuur. Hij mailt: ‘De verklaring is simpel: de scan die we voor dit drukwerk hebben gebruikt was – achteraf gezien – niet zo heel erg goed, zodat in het drukproces de donkere delen dicht zijn gelopen. Voor de volgende druk gaan we een betere scan maken, zodat alle lichaamsdelen weer in volle glorie te zien zijn.’

Overigens is ook op de foto in de database van het museum geen mannelijk geslachtsdeel te zien.

Blog Van Zoetendaal: L’ Amour